Door de stijgende gasprijzen maken veel consumenten zich terecht zorgen over de kosten van hun energierekening, zeker nu de winter nog moet beginnen. Er zijn energieleveranciers die hun klanten nu al confronteren met eenzijdige aanpassing van het contract door opeens hogere tarieven aan te kondigen dan was afgesproken in de overeenkomst. Deze week werden vaste contracten met klanten van energieleverancier Enstroga, die niet akkoord gingen met een prijsverhoging, zelfs eenzijdig opgezegd. Wat moet je doen en hoe gaat de toezichthouder ACM handhaven?
John Muris is een van de klanten van de oorspronkelijk Duitse leverancier Enstroga die ondanks zijn contract met vaste tarieven toch bericht kreeg van de leverancier dat zij de kosten voor zijn energierekening maandelijks flink zouden verhogen als gevolg van de hoge gasprijzen.
John zag tot zijn verbazing dat zijn maandbedrag ineens 400 euro zou worden, voor hem een stijging van meer dan 200 procent. Hij ging er niet mee akkoord, maar kreeg vervolgens bericht van Enstroga dat ze zijn contract verbreken. Er is dus sprake van een eenzijdige ontbinding van de overeenkomst door de energieleverancier. En John is niet de enige die dit overkomt.
De toezichthouder Autoriteit Consument & Markt (ACM) bevestigt dat deze werkwijze verboden is. Een leverancier mag de hogere gasprijzen niet als reden gebruiken om eenzijdig een contract waarin tarieven zijn vastgelegd te wijzigen of te verbreken. De toezichthouder is een onderzoek gestart en heeft in ieder geval 1 leverancier nu een last onder dwangsom opgelegd om de levering van energie aan consumenten voort te zetten zoals is overeengekomen in het contract. Als een leverancier zich hier niet aan houdt kan zij een boete ontvangen tot maximaal 45.000 euro. Consumenten met klachten kunnen zich melden bij Consuwijzer, het consumentenloket van de ACM, waar ook een voorbeeldbrief te vinden is die je kunt gebruiken als je energieleverancier onterecht je contract wil aanpassen of ontbinden.
Energieleverancier Enstroga laat weten dat zij “volledig virtueel” werken en daarom geen woordvoerder hebben die ons telefonisch of op camera te woord kan staan. We gingen langs bij een verzamelkantoor in Maastricht waar de Nederlandse vestiging van Enstroga staat ingeschreven, maar ook daar kwam geen reactie. De leverancier heeft daarna niet meer gereageerd op schriftelijke vragen van Kassa.
Meld je snel en gratis aan voor de Kassa nieuwsbrief!