Logo Kassa
Het consumentenplatform van BNNVARA.

Energiebedrijven schikken: klanten Essent en Eneco krijgen forse compensatie aangeboden

15-04-2023
  •  
leestijd 5 minuten
  •  
509631 keer bekeken
  •  

*Correctie: In de uitzending was bij een berekening een gasprijs van 0,0392 te zien. Dit had 0,392 moeten zijn. Van deze prijs is wel in de berekening uitgegaan, dus de uitkomst daarvan is wel correct.

[Het linkje naar de voorbeeldbrief vind je verderop in dit artikel]

Eneco en Essent hebben twee klanten die naar de geschillencommissie zijn gestapt om bezwaar te maken tegen tariefsverhogingen een forse schikking aangeboden. Dat melden de klanten aan Kassa. Essent betaalt haar klant maar liefst 1400 euro waarmee zijn klacht bij de geschillencommissie van de baan is. Het aanbod van 1000 euro van Eneco is door de klant van die energiemaatschappij afgewezen. 

Clemens Meerts, jurist uit het Limburgse Beegden, klaagde bij Essent over de tariefsverhoging op de variabele overeenkomsten voor zijn woning en kantoor. Volgens Meerts had Essent in oktober de prijsverhoging niet ruim genoeg voor de daadwerkelijke wijziging aangekondigd. Essent besloot die verhoging terug te draaien. 

Schikkingsvoorstel van 1400 euro door Essent

Maar Meerts stelt dat de geschrapte verhoging van oktober verrekend is in de verhoging van november. Die tariefstijging was wel tijdig aangekondigd. In eerste instantie wees Essent zijn klacht af, waarop Meerts naar de geschillencommissie stapte. Maar voordat de zaak daar diende deed Essent Meerts een schikkingsvoorstel van 1400 euro. Die compensatie is gelijk aan het bedrag dat hij in november en december extra betaalde door de tariefsverhoging. 

Schikkingsvoorstel van 1000 euro door Eneco

André de Wit uit Oud-Beijerland vertelde op 4 maart in Kassa dat hij het ook niet eens is met de prijsverhoging voor de energie die hij bij Eneco afneemt. Net als Meerts stapte De Wit met zijn klacht naar de geschillencommissie. En net als Essent lijkt ook Eneco een uitspraak van de geschillencommissie niet af te willen wachten. De Wit kreeg naar eigen zeggen een aanbod van 1000 euro ter compensatie voor de prijsverhogingen vorig jaar. Hij besluit zijn zaak bij de geschillencommissie echter door te zetten en slaat het schikkingsvoorstel af. De Wit wil een uitspraak om voor iedereen duidelijkheid te scheppen.

Zowel Eneco als Essent ontkennen dat er iets mis was met de verhogingen op zich. Eneco stelt het schikkingsvoorstel te hebben gedaan omdat “het klantcontact niet adequaat was.” Essent geeft aan dat haar aanbod aan Meerts geheel onverplicht is gedaan. 

Consumenten hebben mogelijk recht op veel hogere compensatie

De Wit en Meerts krijgen al forse vergoedingen naar aanleiding van een klacht over een korte periode dat de prijzen vermoedelijk te hoog waren. Maar dat consumenten misschien wel recht hebben op veel hogere compensatie blijkt uit een uitspraak van een rechter in februari. Energieleverancier Vattenfall krijgt daarbij een flinke tik op de vingers. De rechter zet niet alleen een streep door een recente prijsverhoging van de energiereus, de rechter vernietigt ook het zogeheten prijswijzigingsbeding in de algemene voorwaarden van de overeenkomst. Met dat prijswijzigingsbeding is vastgelegd hoe en waarom de prijs precies mag worden aangepast. Volgens de rechter voldoet het beding echter niet aan Europese wetgeving. En daarmee vervalt de grond voor alle prijswijzigingen die Vattenfall heeft gedaan terwijl de overeenkomst liep. 

De uitspraak van de rechter draait maar om één klant en er is een hoger beroep aangetekend. Maar het prijswijzigingsbeding van Vattenfall is onderdeel van algemene voorwaarden die sectorbreed zijn gebruikt. Dus als de uitspraak van de rechter in Amsterdam overeind blijft impliceert dat dat veel meer mensen mogelijk te veel hebben betaald.  

Massaclaim aangekondigd

Ondertussen is de eerste massaclaim al aangekondigd. Bij het bedrijf GoBaxter hebben zich inmiddels 15.000 mensen gemeld die gecompenseerd hopen te worden voor de hoge energietarieven. In de uitzending van Kassa licht de claimclub uitgebreid toe waarom zij denkt dat ze een goede kans maken. Mensen kunnen zich via de website aansluiten bij de claim. Vooraf hoeft daar niets voor betaald te worden, maar als de claim succesvol is, houdt GoBaxter 25% van het uitgekeerde bedrag

Claim kansrijk?

Of een claim kans maakt is volgens de Consumentenbond nog erg onzeker. Op dit moment ligt er pas een uitspraak van een rechter tegen Vattenfall. Het is nog onzeker of de uitspraak ook in hoger beroep overeind blijft. En als dat wel zo is betekent het feit dat veel energiebedrijven dezelfde algemene voorwaarden gebruiken nog niet dat ook alle andere klanten recht hebben op compensatie. Het kan namelijk zijn dat andere leveranciers in aanvullende voorwaarden het prijswijzigingsbeding wel goed uitleggen.

Een aanvullend probleem is dat de hoogte van de compensatie door allerlei variabelen voor iedereen fors kan verschillen. Daarvoor zijn onder meer het verbruik, de tarieven bij aanvang en de looptijd van het contract van belang. De Consumentenbond ziet daarom vooralsnog geen reden om zelf een massaclaim te starten. 

Voorbeeld klachtbrief

Jurist Roelof de Nekker ziet samen met andere deskundigen die Kassa sprak wel degelijk mogelijkheden voor een massaclaim. Maar De Nekker zou liever zien dat een claimstichting met een Raad van Bestuur en een Raad van Toezicht dat zou oppakken. Daarmee zouden de belangen van de deelnemers beter geborgd zijn. Maar zo’n claimstichting is er vooralsnog niet. De Nekker heeft daarom een brief opgesteld die klanten naar hun energieleverancier kunnen sturen om te klagen over de tariefsverhogingen. Door zo’n brief te sturen wordt de verjaring van de klacht in ieder geval gestuit. Mocht de energieleverancier de klacht afwijzen, dan kunnen consumenten in ieder geval rustig besluiten of en welke stappen ze verder willen zetten.

Zowel Kassa als Roelof de Nekker aanvaarden geen aansprakelijkheid voor de inhoud of het gebruik van deze voorbeeldbrief.

Behalve zelf naar de rechter stappen of je aansluiten bij een claimstichting is ook de stap naar de Geschillencommissie een optie. Dat kan pas nadat je energieleverancier je klacht heeft afgewezen, of niet naar jouw zin heeft afgehandeld. Het indienen van een klacht kost 52,50 euro. Dat bedrag krijg je terug als de klacht wordt toegewezen. Daarnaast kan het dat je bij betalingsachterstanden die ook onderdeel zijn van de klacht, het bedrag waar dat omgaat al op een rekening van de geschillencommissie moet storten. Als je gelijk krijgt, stort de commissie het geld terug. Maar als het energiebedrijf gelijk krijgt, wordt het geld naar het energiebedrijf overgemaakt. 

Energiebedrijven reageren

Lees hier de reacties van Vattenfall, Eneco en Essent:

Delen:

Praat mee

Onze spelregels.

Omschrijving *

Typ hier je reactie...


0/1500 Tekens
Bedankt voor je reactie! De redactie controleert of je bericht voldoet aan de spelregels. Het kan even duren voordat het zichtbaar is.

Reacties (14)

Astrid Sneekes
Astrid Sneekes
25 mei 2023 - 8:05
Goedemorgen, ik neem stroom en warmte af via Vattenfall en ons hele gebouw heeft vloerverwarming. Volgens mij kan ik niet overstappen naar een andere aanbieder. Heeft het dan toch zin om de voorbeeldbrief te sturen en/of mee te doen met Baxter? Ik ontvang wel 25% 'blijven-loont' korting maar vooral de basiskosten zijn hoog terwijl mijn verbruik heel laag is. Bedankt voor de reactie! vriendelijke groeten, Astrid
frankyes
frankyes
3 mei 2023 - 18:58
Wat is de beste manier om de brief te verzenden, per mail of aangetekende post, per mail wat is het beste adres voor Eneco ?
ypie1980
ypie1980
3 mei 2023 - 10:05
Hier inmiddels ook brief naar Vattenfall gestuurd, met vrijwel directe afwijzing. Check de voorwaarden. Die komen vrijwel overeen met de andere energieleveranciers volgens mij. In de voorwaarden van Vattenfall staat dat ze minstens 10 kalenderdagen ons op de hoogte moeten stellen van de prijswijzigingen. Blijkt dat ze dat 8 dagen van tevoren hadden gedaan.
1 Reactie
ypie1980
ypie19802 jun. 2023 - 11:54
Dus hoe nu verder?
Cees G
Cees G
28 apr. 2023 - 9:50
Heb net 2 klachten brieven verstuur m.b.t. onterechte tariefwijziging Eneco. Omdat ik 2 panden heb waar een variabelcontract Eneco loopt. Heb op 5-4-2023 een contract voor 6 maanden afgesloten omdat ik voordeliger uitkwam. Hopende dat ik bericht ontvang op mijn klacht.
Marian Mooilanden
Marian Mooilanden
26 apr. 2023 - 10:10
antwoordconsumenttovk@essent.nl dit adres is goed Roelof, maar geen reactie..
JosieKassa
JosieKassa
25 apr. 2023 - 8:55
De brief heb ik naar Vattenfall gestuurd. Die heeft de klacht per kerende post afgewezen.
1 Reactie
Anoniem
Anoniem26 apr. 2023 - 5:51
Dat is altijd de reactie. U heeft nu tijdig geklaagd, dus goed gedaan. Klacht en reactie goed bewaren. Dan wachten op een claimstichting of de zaak bij de Geschillencommissie indienen. Dat laatste moet binnen een jaar na afwijzing van de klacht.
Marian Mooilanden
Marian Mooilanden
23 apr. 2023 - 13:48
Op de website als je ingelogd bent, was ook mogelijkheid om in te loggen , maar dat is sinds deze week gedeactiveerd dat kun je dus ook vergeten. Een klachtenbrief insturen wordt nu er moeilijk of onmogelijk gemaakt door essent.. Of weet iemand nog een andere optie?
1 Reactie
Anoniem
Anoniem24 apr. 2023 - 9:29
Het is nu geworden: antwoordconsumenttovk@essent.nl. Dit staat op de site van Essent, zie https://www.essent.nl/klantenservice/klachten?adobe_mc_sdid=SDID%3D0DBB430331C83173-5011B9ABE2851641%7CMCORGID%3D0E57467352783B530A490D45@AdobeOrg%7CTS%3D1682328483&adobe_mc_ref=https:%2F%2Fwww.essent.nl%2Fklantenservice.
Marian Mooilanden
Marian Mooilanden
23 apr. 2023 - 13:43
Ontvangen van Essent op dit mailadres antwoordconsument@essent.nl Beste klant, Bedankt voor je bericht. Dit e-mailadres is niet meer in gebruik.
ine schuurman
ine schuurman
20 apr. 2023 - 11:44
Waar kun je het adres vinden van de directie van Essent ivn claim energie? Mvg Fam.Schuurman
2 Reacties
Anoniem
Anoniem21 apr. 2023 - 7:59
antwoordconsument@essent.nl
Anoniem
Anoniem24 apr. 2023 - 9:30
antwoordconsumenttovk@essent.nl is het nu geworden zie ik op https://www.essent.nl/klantenservice/klachten.
LonM
LonM
16 apr. 2023 - 13:01
Inmiddels sinds 1984 klant van Nuon (Nederlands staatsbedrijf) en daarna na verkoop bij Vattevall (Zweeds staatsbedrijf) Wij hebben geen keuze in leverancier vanwege Stadsverwarming Wij hebben een variabel contract. Ook hebben wij voor het elektra deel inmiddels de max aan de zogenaamde “blijven loont korting” opgebouwd. De variabele prijzen worden bijna maandelijks gewijzigd en hebben wij totaal geen inzicht meer op de energiekosten. Het voorschotbedrag is inmiddels meer dan verdubbeld terwijl wij op jaarbasis minder verbruik hebben. Stadsverwarming wordt deels verkregen door gebruik van restwarmte. Als klant merken wij niet van het hergebruik van restwarmte en betalen we de volle mep om het water op de juiste temperatuur te krijgen. Onze Gemeente is al jaren bezig om hier duidelijkheid over te krijgen omdat ook zij van mening is dat er voor de Stadverwarming te hoge bedrage in rekening gebracht worden. Er zou door de overheid een Max winstbedrag aan energiebedrijven opgelegd moeten worden. Electra, verwarming en warm water zijn voor onze Nederlandse Maatschappij basisbenodigdheden en zou betaalbaar en toegankelijk moeten zijn voor iedereen. Ik heb de klachtenbrief gedownload en ga deze zeer waarschijnlijk ook gebruiken. Zijn er meer mensen die vanwege Stadverwarming geen keuze hebben in leverancier en overwegen zij een klacht in te dienen.
1 Reactie
Astrid Sneekes
Astrid Sneekes30 mei 2023 - 11:24
Ik zit in hetzelfde schuitje. Met mij het hele gebouw met 90 huishoudens. Krachten bundelen? Je kunt me emailen op astridsneekes@gmail.com
F Wimmenhove
F Wimmenhove
16 apr. 2023 - 11:36
Inmiddels heb ik de voorbeeldbrief kunnen downloaden
F Wimmenhove
F Wimmenhove
16 apr. 2023 - 11:35
Inmiddels heb ik de voorbeeldbrief ontvangen/
wim koelewijn
wim koelewijn
16 apr. 2023 - 6:06
Ze kopen dus eigenlijk de boel om....als ze in hun recht zouden staan...gaven ze natuurlijk niet 1 euro...
martin11
martin11
15 apr. 2023 - 20:19
Ook wij zijn tot een variabel contract vervallen na het aflopen van ons jaarcontract bij Budget Energie. Alternatieven waren er niet. Ik vraag mij nu af of bezwaar maken tegen de maandelijkse tariefsstijgingen middels de voorbeeldbrief kansrijk is. 1. Wat ik mis in de brief, maar wat uit de reportage blijkt, is dat voorheen op twee vaste momenten per jaar het variabel tarief aangepast werd, maar nu de prijzen maandelijks verhoogd worden. 2. Ik heb toepasselijke voorwaarden bij Budget Energie nagezocht. Dat zijn de volgende. Algemene Voorwaarden: 19.3 Wij kunnen met elkaar afspreken dat wij de leveringstarieven mogen veranderen tijdens de overeenkomst. Redenen hiervoor zijn overheidsbesluiten en de ontwikkelingen op de markt voor elektriciteit of gas, waaronder prijsontwikkeling op de groothandelsmarkten voor elektriciteit of gas, wijzigingen met betrekking tot marge en prijs- en inkooprisico’s, Wijzigingen in de kostenstructuur voor het betreffende product en wijzigingen in onze algemene kostenstructuur. Ook andere, uitzonderlijke, omstandigheden kunnen een reden zijn om de leveringstarieven te veranderen, in dat geval zal deze reden duidelijk aan u uitgelegd worden. Productvoorwaarden: 6. Wijziging vaste leveringskosten 6.1 Wanneer u een leveringsovereenkomst voor onbepaalde tijd heeft, dan kunnen wij (naast de leveringstarieven) de vaste leveringskosten periodiek wijzigen. 6.3 Indien wij de vaste leveringskosten (op basis 6.1) wijzigen informeren wij u 30 dagen tevoren.
1 Reactie
B1234
B123422 apr. 2023 - 8:07
Voorbeeldbrief ingediend. Antwoord van Budgetenergie is dat de klacht afgewezen wordt omdat er sprake zou zijn van een variabel contract vanaf dag 1. Men beweert dat je geen vast contract had na de gedwongen overstap vanuit faillissement Fenor (met jaarcontract), terwijl dit wel zo was. Pas na 4 maanden ging namelijk een variabel contract in (in mijn situatie). Kortom een standaard- en onjuist antwoord van Budgetenergie.

Altijd op de hoogte blijven van het laatste nieuws?

Meld je snel en gratis aan voor de Kassa nieuwsbrief!

BNNVARA LogoWij zijn voor