Het consumentenplatform van BNNVARA. Kassa is er weer op zaterdag 4 januari met de Belbusspecial!
Energiebedrijven lappen regels aan hun laars
28-09-2019
•
leestijd 4 minuten
•
770 keer bekeken
•
In april lieten we in Kassa zien hoe energieverkopers illegale energiecontracten aan consumenten verkochten via telefonische verkoop. Consumenten werden overrompeld aan de telefoon, en door de verkoper overgehaald om tijdens het gesprek op een bevestigingsknop in een mail of sms te klikken. De consument denkt daarmee vrijblijvend informatie te ontvangen, maar in werkelijkheid was daarmee volgens de leverancier een nieuw contract bevestigd. De toezichthouder Autoriteit Consument & Markt (ACM) riep energieleveranciers toen op om te stoppen met misleiden, maar dat heeft niet geholpen.
Weer ongewenste contracten
Ook na onze
uitzending van 13 april
bleven consumenten gebeld worden door allerlei energieverkopers, die vanuit tussenbedrijven in opdracht van energieleveranciers telefonisch contracten proberen te verkopen aan consumenten. Ook Henny de Jong en Peter Poppe werden gebeld, door tussenpartij West Bespaar Coach. Zij werden allebei ongewenst overgezet naar een andere leverancier, Henny naar Delta en Peter naar Energie Direct. Voor Henny had dit tot gevolg dat zij 350 euro boete aan haar oude leverancier moest betalen, omdat ze 2 maanden voor haar contract zou eindigen was overgezet. Peter Poppe had op een link in een sms met een ‘voorstel’ geklikt, volgens Energie Direct was hij daarmee een nieuw energiecontract met hen aangegaan. Hij protesteerde bij de leverancier maar die liet weten dat hij alleen weg zou mogen als hij een boete van 250 euro aan hen zou betalen.
Hoe zat het nou?
In onze
uitzending van april
reageerde Jeroen Nugteren, woordvoerder van de ACM, op de chaos in de wereld van telefonische energieverkoop. De toezichthouder bevestigde toen dat er veel illegale contracten werden verkocht, en liet weten in gesprek te zijn met energieleveranciers om te stoppen met misleiden. Nugteren zei toen dat als men tijdens een telefoongesprek op een knop drukt per mail of sms, dan niet is voldaan aan het schriftelijkheidsvereiste en er op dat moment dus geen contract is getekend. De overeenkomst is namelijk pas rechtsgeldig als de consument van de energieleverancier alle informatie ontvangt per post of mail, en hij zijn handtekening er onder zet en terug stuurt, of zelf een mail terug stuurt waarin hij aangeeft een contract aan te willen gaan. Daar is bij deze werkwijze geen sprake van.
Energiebedrijven houden zich niet aan regels
Kassa vroeg in aanloop naar de uitzending aan tien energieleveranciers of zij een klik op een bevestigingsknop in een sms of mail tijdens een telefoongesprek beschouwt als het aanvaarden van een contract. En ondanks waarschuwingen van de toezichthouder om niet op deze manier te misleiden, geven vijf van de tien ondervraagde energieleveranciers toe dit soort illegale contracten nog steeds te verkopen. Vier leveranciers willen niet inhoudelijk op de vragen van Kassa reageren, en één geeft aan niet met externe energieverkopers samen te werken die gemachtigd zijn om contracten uit hun naam te verkopen.
‘Boevenpraktijken’
De Consumentenbond houdt dit onderwerp ook in de gaten en spreekt van ‘boevenpraktijken’. Woordvoerder Gerard Spierenburg: “Die verkopers maken heel bewust misbruik van de onwetendheid van de mensen die ze bellen, maken heel bewust misbruik van het feit dat ze mensen overvallen, overvoeren mensen met verkeerde informatie en misleiden mensen op alle mogelijke manieren. Dat zijn gewoon boevenpraktijken”. Voor de bond is duidelijk dat hier tegen moet worden opgetreden, wat hen betreft met hoge boetes. De Consumentenbond adviseert als je op deze wijze ongewenst bent overgezet, te protesteren bij de betreffende leverancier, je klacht door te geven aan de ACM via C
onsuwijzer
, en eventueel een juridische procedure te starten.
ACM start onderzoek
De toezichthouder ACM laat weten een onderzoek te zijn gestart en daarbij ‘een paar concrete partijen in het vizier te hebben’. De toezichthouder bevestigt dat zij zich daarbij niet alleen op de energieleveranciers richten. Jeroen Nugteren, woordvoerder ACM: “We kijken bij ons onderzoek naar alle betrokken partijen in de keten, dat betekent dat platformen en intermediairs die meewerken aan oneerlijke handelspraktijken door de ACM (mede)verantwoordelijk kunnen worden gehouden naast energieleveranciers.”.
Reacties energiebedrijven
Peter en Henny mogen inmiddels toch kosteloos weg bij Energie Direct en Delta. Energie Direct laat aan Kassa weten dat 'uit nader onderzoek is gebleken dat de manier waarop het contract tot stand is gekomen niet aan hun kwaliteitseisen voldoet'. De complete reactie
lees je hier
. Volgens de leverancier is er geen gespreksopname van het gesprek dat de energieverkoper met Peter heeft gevoerd. Ook Henny mag kosteloos weg bij Delta. De 350 euro boete wordt aan haar vergoed. Delta stelt dat er sprake was van een misverstand over hoe het proces werkte, en dat Henny tijdig moest laten weten als ze het aanbod niet wilde laten ingaan. Delta zegt klanten zeker niet tegen hun wens aan zich te willen binden. De volledige reactie
lees je hier
.
Tussenpartij West Bespaar Coach zegt te betreuren dat Peter en Henny zich overrompeld hebben gevoeld. De partij laat aan Kassa weten dat Peter Poppe de opname van zijn gesprek wel zou kunnen krijgen, maar bij een verzoek van Peter aan het bedrijf of hij de opname kan ontvangen, geeft de medewerker aan dat West Bespaar Coach deze niet tot haar beschikking heeft. De complete reactie
vind je hier
. De branchevereniging, Energie-Nederland, die ook niet in de uitzending op de situatie wilde reageren, stelt dat de wetten en regels bij de leden bekend zijn en deze toestaan dat digitaal overeenkomsten kunnen worden afgesloten. De complete reactie
kun je hier terugvinden
.