Energiebedrijven houden zich bij klantenwerving niet goed aan regels
16-06-2021
•
leestijd 2 minuten
•
341 keer bekeken
•
Energiebedrijven leven de regels voor klantenwerving niet goed na. Dat constateert de Autoriteit Consument en Markt (ACM). Volgens de waakhond wordt het energieverbruik - en daarmee ook de jaarrekening - lager voorgespiegeld dat in werkelijkheid het geval is. Daardoor moeten klanten soms veel bijbetalen.
De ACM deed onderzoek naar de verkoopmethoden in de branche. Daarbij merkt de toezichthouder ook op dat het voor consumenten vaak niet duidelijk is welk bedrijf hen benadert en ontbreekt soms essentiële informatie over tarieven. Sommige partijen kiezen er daarnaast bewust voor om kwetsbare consumenten te benaderen.
Met de Belbus naar Budget Energie
Dat laatste overkwam ook de 83-jarige mevrouw Thijssen, die in oktober 2020 ongewenst bezoek kreeg van een huis-aan-huis-verkoper van Budget Energie. Overdonderd als ze was door het gedrag van de verkoper, tekende ze een contract waar ze vervolgens niet meer vanaf wist te komen. In de video hieronder zie je hoe Kassa's Belbus de confrontatie aanging met het bedrijf.
Afkoelperiode
De ACM gaat de komende tijd vervolgonderzoek doen naar misleidende handelspraktijken door enkele energieleveranciers. Met enkele andere energieleveranciers maakt de waakhond daarnaast afspraken over het beter waarborgen van de belangen van potentiële klanten. Het gaat hier om bedrijven waarbij de ACM nu geen misleidende handelspraktijken heeft vastgesteld, maar die hun werkwijzen wel zouden moeten verbeteren.
Aanbieders zouden bijvoorbeeld een extra 'afkoelingsperiode' kunnen inbouwen. Dan sluit de consument niet direct aan de telefoon of aan de voordeur een contract af, maar wordt er na het gesprek schriftelijk een aanbod gedaan dat de consument op een later moment kan bevestigen. Ook zou het goed zijn als bedrijven - met toestemming van de consument - het hele verkoopgesprek opnemen en bewaren, en dus niet alleen het gedeelte waar het contract wordt afgesloten. Dat zou er voor kunnen zorgen dat verkoopmedewerkers zich beter aan de regels houden. ANP