De consumentenbond heeft bekendgemaakt dat twee energiebedrijven zijn gesommeerd. Het gaat om de bedrijven DGB Energie en Enstroga. Volgens De Consumentenbond zijn er tientallen klachten binnengekomen over eenzijdige contractbeëindiging.
Volgens De Consumentenbond hebben de twee energiebedrijven bij diverse consumenten hun vaste contract zomaar beëindigd, terwijl dat in strijd is met de wet. Daarbij zou als reden worden gegeven dat de consument niet op tijd zou hebben betaald. Een andere reden die zou worden gegeven is de stijgende energieprijs.
Sandra Molenaar, directeur van De Consumentenbond, geeft aan dat het “onbestaanbaar” is dat dit gebeurt. Daarbij benadrukt Molenaar dat de energieleveranciers een verlichting zijn aangegaan waaraan ze zich moeten houden.
“Mensen die te laat betalen moeten eerst een waarschuwing krijgen en in de gelegenheid worden gesteld alsnog te betalen. Het niet betalen per automatische incasso is geen legitieme reden om een contract te beëindigen en de hoge prijzen op de internationale gasmarkt zijn dat al helemaal niet.”
De Consumentenbond heeft beide bedrijven om opheldering gevraagd. Ook zijn de beide bedrijven gesommeerd om de beëindiging van de contracten per direct terug te draaien, waarbij geleden schade moet worden vergoed.
De Consumentenbond heeft aangegeven dat er een voorbeeldbrief beschikbaar is voor consumenten die bezwaar willen maken. De Autoriteit Consument & Markt is ingelicht.
Bron: De Consumentenbond
Meld je snel en gratis aan voor de Kassa nieuwsbrief!