De Autoriteit Consument & Markt (ACM) heeft energieleverancier DGB Energie een boete van 400.000 euro opgelegd. De reden hiervoor is het misleiden van consumenten bij de telefonische verkoop van energiecontracten.
Volgens toezichthouder ACM zette DGB Energie andere bedrijven in om consumenten telefonisch energiecontracten te verkopen. Belangrijke informatie over bijvoorbeeld de looptijd, opzegboetes, het tarief en het totale jaarbedrag werden niet of pas laat in het gesprek gemeld. Ook maakten de tussenpartijen niet duidelijk dat ze namens DGB belden om een energiecontract aan te bieden.
"Dit werd hoog tijd", zegt directeur Sandra Molenaar van de Consumentenbond in een reactie. "De agressieve en misleidende telefonische verkoop van energiecontracten is één van de grootste ergernissen onder consumenten. En er leek geen kruid tegen gewassen. Zelfregulering door de sector, een keurmerk , strengere regelgeving, niets hielp. De sector bleef willens en wetens de wet overtreden. En dus vroegen wij al langere tijd om stevige handhaving. Die lijkt er nu te komen en dat is goed nieuws voor consumenten."
Bron: ACM / Consumentenbond
Meld je snel en gratis aan voor de Kassa nieuwsbrief!