Logo Kassa
Het consumentenplatform van BNNVARA.

Energiebedrijf beboet voor misleiding bij telefonische verkoop contracten

09-06-2022
  •  
leestijd 1 minuten
  •  
1967 keer bekeken
  •  
oude telefoon 1127

De Autoriteit Consument & Markt (ACM) heeft energieleverancier DGB Energie een boete van 400.000 euro opgelegd. De reden hiervoor is het misleiden van consumenten bij de telefonische verkoop van energiecontracten. 

Volgens toezichthouder ACM zette DGB Energie andere bedrijven in om consumenten telefonisch energiecontracten te verkopen. Belangrijke informatie over bijvoorbeeld de looptijd, opzegboetes, het tarief en het totale jaarbedrag werden niet of pas laat in het gesprek gemeld. Ook maakten de tussenpartijen niet duidelijk dat ze namens DGB belden om een energiecontract aan te bieden.

'Handhaving is goed nieuws voor consument'

"Dit werd hoog tijd", zegt directeur Sandra Molenaar van de Consumentenbond in een reactie. "De agressieve en misleidende telefonische verkoop van energiecontracten is één van de grootste ergernissen onder consumenten. En er leek geen kruid tegen gewassen. Zelfregulering door de sector, een keurmerk , strengere regelgeving, niets hielp. De sector bleef willens en wetens de wet overtreden. En dus vroegen wij al langere tijd om stevige handhaving. Die lijkt er nu te komen en dat is goed nieuws voor consumenten."

Bron: ACM / Consumentenbond

Delen:

Praat mee

Onze spelregels.

0/1500 Tekens
Bedankt voor je reactie! De redactie controleert of je bericht voldoet aan de spelregels. Het kan even duren voordat het zichtbaar is.

Altijd op de hoogte blijven van het laatste nieuws?

Meld je snel en gratis aan voor de Kassa nieuwsbrief!