Logo Kassa
Het consumentenplatform van BNNVARA. Kassa is er weer op zaterdag 4 januari met de Belbusspecial!

Elektrisch rijden wordt steeds aantrekkelijker

05-12-2019
  •  
leestijd 2 minuten
  •  
71 keer bekeken
  •  
elektrische auto rijden 1127
Neemt elektrisch rijden volgend jaar al een vlucht? Het kabinet probeert in elk geval het gebruik van elektrische auto’s onder particulieren flink te stimuleren met diverse maatregelen. Wat mogen consumenten op dit vlak verwachten in 2020 en daarna?
Stikstof en CO2-uitstoot; ook elektrisch rijden maakt deel uit van deze nationale discussie. Want, een e-auto laat tijdens het rijden veel minder luchtverontreinigende stoffen achter in de lucht, zoals fijnstof. Daarom wil de overheid elektrisch rijden stimuleren. Maar hoe precies?

Financiële voordelen bij elektrisch rijden

In 2020 kan de particuliere elektrische rijder rekenen op fiscale voordelen. Emissieloze auto's zijn tot en met 2024 volledig vrijgesteld van het betalen van motorrijtuigenbelasting (mrb), ook wel wegenbelasting genoemd. Via de website van de Belastingdienst kun je makkelijk vinden hoeveel mrb je betaalt. Per 2025 geldt nog altijd een korting van 75 procent voor elektrische rijders. Vanaf 2026 betaalt de 'e-automobilist' weer 100 procent mrb.

Geen bpm tot en met 2024

Een ander voordeel voor e-auto’s is dat ze tot en met 2024 zijn vrijgesteld van de aanschafbelasting (bpm). Vanaf 2025 wordt dat 360 euro. Het bpm-tarief hangt nauw samen met de CO2-uitstoot van het voertuig. De emissieloze elektrische auto’s worden daarom sterk bevoordeeld.

Auto van de zaak

Vanaf 2020 stijgt de bijtelling voor elektrische auto's van de zaak. Dit jaar (2019) bedraagt de bijtelling 4 procent voor elektrische auto's tot 50.000 euro. Voor duurdere auto's is dit 22 procent. In 2020 is de bijtelling 8 procent, voor auto’s tot 45.000 euro. Daarna gaat de bijtelling tot en met 2026 met stapjes omhoog tot 22 procent over de catalogusprijs. Ondanks de verhogingen blijft de bijtelling voor elektrische auto's de komende jaren lager dan voor benzine- of dieselauto's.

Duurder in aanschaf, nog wel

De aanschafprijs van elektrische auto’s is voor consumenten vaak nog een drempel, ondanks alle stimuleringsmaatregelen. Nieuw zijn ze vaak duurder dan een benzine of diesel. Het aanbod e-auto's op de tweedehandsmarkt is nog beperkt. Toch is de automarkt volop in beweging. Renault heeft aangekondigd e-auto's te willen gaan bouwen die circa 10.000 euro (nieuw) kosten. Het kabinet wil in 2020 de verkoop van e-auto’s stimuleren met een aanschafsubsidie voor nieuwe en gebruikte modellen. De exacte uitwerking van dit voorstel laat nog op zich wachten. De ANWB verwacht dat er een voordeel komt van zo’n 3.000 à 3.500 euro.

2030: geen nieuwe vervuilende auto’s

Het kabinet wil dat uiterlijk in 2030 alle nieuwe auto's géén vervuilende stoffen meer uitstoten. Dit is vastgelegd in het regeerakkoord Vertrouwen in de Toekomst. Of je het nu wil of niet, de kans dat ook jij in een elektrische auto gaat rijden wordt met het jaar groter.
Bronnen: Rijksoverheid, Autorai, ANWB
Delen:

Praat mee

Onze spelregels.

0/1500 Tekens
Bedankt voor je reactie! De redactie controleert of je bericht voldoet aan de spelregels. Het kan even duren voordat het zichtbaar is.

Altijd op de hoogte blijven van het laatste nieuws?

Meld je snel en gratis aan voor de Kassa nieuwsbrief!

BNNVARA LogoWij zijn voor