'Eisen van gebruiker vaak genegeerd bij epd'
04-02-2013
• leestijd 2 minuten
Bij het invoeren van informatiesystemen waarin medische gegevens worden opgeslagen en uitgewisseld, zogenaamde elektronische patiëntendossiers (epd's), wordt nog te veel voorbijgegaan aan de eisen van de eigenaar van gegevens, de zorgverlener dus. Dat stelt onderzoeker Margreet Michel naar aanleiding van haar promotieonderzoek.
Technische beveiliging
Dat er onder bepaalde groepen medisch professionals weerzin bestaat over de invoering van het Landelijk Schakelpunt, hangt hier ook mee samen, denkt Michel. ,,De garantie van technisch goede beveiliging is vaak niet genoeg. Zorgverleners moeten vertrouwen hebben dat zij genoeg controle houden over de informatie'', legt ze uit.
Toegankelijkheid
Het Landelijk Schakelpunt (LSP) is het systeem dat de verschillende elektronische patiëntendossiers waarmee zorgverleners werken, toegankelijk moet maken voor andere zorgverleners, zoals huisartsenposten, spoedeisende hulp en apothekers. De patiëntendossiers worden dus ook buiten de muren van een bepaalde instelling inzichtelijk, als de patiënten daar toestemming voor gegeven hebben.
Gebruik
Michel onderzocht waarom zorgverleners elektronische patiëntendossiers gebruiken. ,,Ze doen het alleen als ze er in hun werk echt wat aan hebben'', ontdekte ze. ,,Maar of ze er wat aan hebben, is dan weer voor elke groep verschillend. Voor verpleegkundigen en verzorgenden in een verpleeghuis werkte het bijvoorbeeld fijn, merkte ik in mijn onderzoek, maar artsen waren er dan weer minder over te spreken omdat ze vonden dat de informatie die zij nodig hadden, niet makkelijk te vinden was.''
Ontwikkelaars
Uit Michels onderzoek blijkt ook dat elektronische patiëntendossiers het werk van de gebruikers vaak niet goed ondersteunt. ,,Ontwikkelaars vergeten vaak om zich te verplaatsen in de artsen en de verpleegkundigen en om zich af te vragen wat die echt nodig hebben'', stelt ze.
Michel promoveert donderdag aan de universiteit van Twente op haar bevindingen. ANP