Er is een concept-wetsvoorstel gepubliceerd dat strengere regels oplegt voor webwinkels en het plaatsen van neprecensies verbiedt door staatssecretaris Mona Keijzer (Economische Zaken en Klimaat). Er kan een maand lang door belanghebbenden op het plan worden gereageerd.
Met het voorstel wil het kabinet consumenten in webwinkels dezelfde bescherming bieden als in fysieke winkels. Volgens Keijzer is informatie op sociale media, digitale platforms en webwinkels nog te vaak onduidelijk of onvolledig en 'soms zelfs misleidend'. Hierdoor is het mogelijk dat een consument een contract afsluit of een aankoop doet zonder voldoende op de hoogte te zijn van de voorwaarden. Keijzer roept deze wet in het leven om "onze economie eerlijker te maken".
De Europese richtlijn moet vanaf 22 mei 2022 door alle lidstaten worden toegepast. De wet zal grote gevolgen hebben voor onder andere online winkels als Zalando en bol.com. De webwinkels moeten vanaf dan namelijk duidelijk aangeven of een bepaald product hoog op de site wordt geplaatst, omdat de verkoper een advertentie in heeft gekocht. Op deze manier moet duidelijk gemaakt hoe en worden waarom een consument een bepaalde volgorde in zoekresultaten te zien krijgt.
Laat een webwinkel een 'gepersonaliseerd' aanbod zien op basis van informatie die van andere websites afkomstig is? Dan moet dat ook duidelijk worden gemaakt. Daarnaast worden webwinkels die met derden werken verplicht om aan te geven wie van de betrokken partijen verantwoordelijk is voor de retouren. Zodoende weet de consument bij welke partij hij of zij moet aankloppen voor vragen en dergelijke.
De wet moet consumenten ook beschermen die hun informatie - in de vorm van persoonsgegevens - geven in ruil voor gratis diensten, zonder het door te hebben. Bedrijven die dit soort gratis diensten aanbieden, moeten straks duidelijk maken hoe lang het contract wordt en hoe de consument dit kan stopzetten.
Volgens de wet mogen consumenten binnen veertien dagen zo'n overeenkomst 'zonder reden' direct stopzetten. Kiest de consument dit te doen? Dan moet de aanbieder van de gratis dienst de persoonsgegevens ook verwijderen. ANP
Meer over:
online winkelen, online veiligheid, privacy, data, keijzer, concept wetsvoorstel, webwinkels, gratis dienstMeld je snel en gratis aan voor de Kassa nieuwsbrief!