Logo Kassa
Het consumentenplatform van BNNVARA.

Einde aan nepkortingen? ACM houdt strenger toezicht

06-12-2022
  •  
leestijd 1 minuten
  •  
445 keer bekeken
  •  
ACM korting 1127

Het wordt voor bedrijven lastiger om nepkortingen te geven op producten en diensten aan consumenten. Vanaf 1 januari worden de regels strenger en de Autoriteit Consument & Markt (ACM) zal vanwege de aangescherpte regelgeving de controles opvoeren, heeft de toezichthouder bekendgemaakt.

Vanaf volgend jaar is de ACM bevoegd om toezicht te houden op de zogeheten van-voorprijzen, zoals doorgestreepte prijzen en percentages. Volgens de ACM betekent dit concreet dat kortingen die worden geboden ook daadwerkelijk kortingen zijn op de laagste prijs die gold in de dertig dagen voor de kortingsactie.

Wel zijn er enkele uitzonderingen. Zo gelden de regels niet voor bederfelijke producten, producten die korter dan dertig dagen op de markt zijn en stapelkortingen.

“Consumenten mogen niet misleid worden met nepkortingen”

De ACM meent dat consumenten niet misleid mogen worden met nepkortingen. "Met de nieuwe regels is de consument beter beschermd omdat de ‘van’-prijs de laagste prijs is die de periode daarvoor gold en de ‘voor’-prijs daarmee een echte korting is", aldus de toezichthouder. ANP

Delen:

Praat mee

Onze spelregels.

0/1500 Tekens
Bedankt voor je reactie! De redactie controleert of je bericht voldoet aan de spelregels. Het kan even duren voordat het zichtbaar is.

Altijd op de hoogte blijven van het laatste nieuws?

Meld je snel en gratis aan voor de Kassa nieuwsbrief!