Sinds 28 januari mogen klanten van alle providers een eigen modem kiezen voor het internet. Eerder konden providers je verplichten om een bepaald modem te nemen. Het leidde zelfs tot een rechtszaak. Nu is de kogel door de kerk. Als klant mag je zelf bepalen welk apparatuur je in huis neemt. Waar moet je dan op letten?
Eerder hoefden internetaanbieders niet de optie te geven tot het kiezen van eigen apparatuur. Door aanhoudende klachten is uiteindelijk vanuit de Autoriteit Consument & Markt (ACM) besloten dat een internetaanbieder niet mag verplichten om alleen apparatuur te gebruiken die is uitgegeven door de aanbieder. Deze beleidsregel is sinds 28 januari van dit jaar van kracht. Je mag als consument dus een eigen apparaat gebruiken dat je huis voorziet van internet; ofwel het ‘modem’.
In de praktijk betekent de vrije keuze van het modem dat je als klant zelf een apparaat mag kopen dat je woning voorziet van een internetverbinding. Toch kleven er diverse voor- en nadelen aan. Zo mag een internetaanbieder verbieden om een bepaald soort modem te gebruiken als die onveilig is of het (kabel)netwerk verstoort, zo blijkt uit de beleidsregel van de ACM. Toch heeft het gebruiken van een eigen apparaat ook voordelen, mits je de juiste keuze maakt.
Het hebben van een eigen modem heeft zo zijn voordelen. Zo heb je zelf de regie over alle instellingen, hoe het modem eruitziet en hoe krachtig deze is. Zodoende is het mogelijk om een apparaat te kiezen dat het beste past bij je woning en je internetwensen.
Met de juiste keuze kan dat voorkomen dat je een slechte internetverbinding hebt in bepaalde delen van het huis. Ook biedt het meer mogelijkheden om je netwerk op specifieke manieren in te stellen; want sommige instellingen zijn geblokkeerd bij modems die door de provider worden uitgegeven. Dit doen providers vanuit het oogpunt van veiligheid. Maar als je weet wat je doet, kan je modem zelf instellen een toegevoegde waarde hebben.
Voor veel mensen zijn internetzaken ingewikkeld. Dat is ook niet gek, want de technische termen vliegen je om de oren: Mbp/s, frequentiebanden, maximale doorvoersnelheid… noem het maar op. Toch zijn het belangrijke termen om rekening mee te houden als je zelf een modem wilt kiezen voor je internetverbinding. Daarnaast is het heel belangrijk dat het modem geschikt is voor het netwerk van je internetprovider. Informeer dus goed bij de winkel en je internetprovider.
Een belangrijk iets om op te letten is de ‘maximale doorvoersnelheid’ van het modem. Dat is hoeveel internetsnelheid het modem aankan. Het is van een aantal zaken afhankelijk, waaronder het wifi-standaard dat wordt gebruikt door het apparaat, volgens informatieplatform ‘Alles over Draadloos Internet’. Vooral bij oudere apparaten kan het gebeuren dat de maximale internetsnelheid niet voldoende is voor het internetpakket dat je afneemt. Het gevolg is dan dat je niet optimaal gebruik kunt maken van wat je internetpakket te bieden heeft.
Een ander belangrijk punt zijn de frequentiebanden. Volgens informatieplatform ‘Bots & Bytes’ kan wifi grofweg op twee frequenties worden uitgezonden: de langzamere 2,4 gigahertz frequentie en de snellere 5 gigahertz frequentie. Beide hebben voor- en nadelen, waardoor het belangrijk is dat een modem beide frequenties tegelijk kan uitzenden. Dat heet ‘dualband’. Tegenwoordig bestaan er zelfs apparaten die op drie frequenties tegelijk kunnen uitzenden. Oudere apparaten kunnen dat vaak niet, waardoor ze gevoeliger zijn voor verstoringen en minder snel internet aankunnen. Ook dit staat altijd vermeld bij het modem. Je kan dit ook altijd aan de adviseur in de winkel vragen.
Als je eenmaal je eigen modem hebt gekozen, dan zijn er wel een aantal zaken waar je rekening mee moet houden. Doordat het modem in jouw eigen beheer is, ben je ook verantwoordelijk voor het onderhoud ervan. Een apparaat moeten soms een update krijgen, zodat het goed blijft werken en de veiligheid gewaarborgd wordt. Bij modems van de internetprovider gebeurt dat doorgaans automatisch. Bij een eigen modem is dat niet altijd het geval, zo bevestigen ook de woordvoerders van internetproviders KPN en Ziggo.
Daarnaast kan het oplossen van technische problemen ook iets ingewikkelder worden. Wanneer je als klant het modem gebruikt dat is uitgegeven door de provider, dan kan de klantenservice op afstand meekijken als dat nodig is. Ook kunnen instellingen van op afstand worden aangepast. Bij het gebruik van eigen apparatuur is dat niet mogelijk, waardoor eerst het modem van de provider aangesloten moet worden, alvorens de problemen aangepakt kunnen worden. Dit bevestigen de woordvoerders van zowel Ziggo als KPN.
Al met al heeft het kiezen van een eigen modem dus voor- en nadelen. Het hangt daarin volledig af van je technische kennis of het een toevoeging zou vormen of juist een belemmering is.
Bron: Autoriteit Consument & Markt, Consumentenbond, KPN, VodafoneZiggo, T-Mobile, Alles Over Draadloos Internet, Bots & bytes.
Heb jij een vraag over modems of internetproviders? Stel deze dan op Kassa's forum Vraag & Beantwoord! Ga hier naar alle categorieën. Heb je zelf kennis van een bepaald onderwerp? Dan kun je uiteraard anderen helpen met een consumentenkwestie!
Wil je meepraten over dit onderwerp? Dat kan via de reacties hieronder.
Meld je snel en gratis aan voor de Kassa nieuwsbrief!