De bewoners in het oosten van Nederland hebben recht op een ,,eerlijk beeld'' van de geluidsoverlast die de nieuwe luchthaven van Lelystad gaat veroorzaken. Actiecomité HoogOverijssel mocht donderdag in de Tweede Kamer haar kritiek spuien op de geluidsberekeningen die voor de luchthaven zijn gebruikt.
Onvolkomenheden in geluidsberekening
Vorige maand gaf het ministerie van Infrastructuur toe dat er onvolkomenheden zitten in de geluidsberekening van het milieueffectrapport (MER) dat voor de luchthaven is opgesteld. ,,Het is hartstikke duidelijk dat er dingen mis zijn gegaan", zegt Jan Paternotte (D66). De cijfers moeten worden gecorrigeerd.
Besluiten op juiste informatie
Dat vindt ook Mustafa Amhaouch van coalitiegenoot CDA. ,,Besluiten moeten worden genomen op basis van juiste informatie." Maar volgens hem hoeft de opening van de luchthaven op 1 april 2019 hiermee nog niet in gevaar te komen. Wel vindt hij dat er gekeken moet worden of ,,de pijn kan worden verzacht" bijvoorbeeld door minder vliegbewegingen.
Meer geluidsoverlast dan in berekening
Volgens de actiegroep krijgen veel meer mensen in een veel groter gebied met geluidsoverlast te maken dan uit de berekeningen van het MER naar voren komt. Ook hebben burgers te weinig inspraak gehad, is er onvoldoende rekening gehouden met botsingen met vogels en is de ,,veiligheid een ondergewaardeerd ding".
Waardering voor MER
In de Kamer was alom waardering voor het werk van de actiegroep die de foute aannames in het MER boven tafel kreeg. Het zorgt voor ,,grote meerwaarde", zei Gijs van Dijk van de PvdA. ,,Wij zijn door jullie een stuk beter geïnformeerd", stelde Paternotte.
Actievoerders willen nieuw rapport
De actievoerders gaan er niet vanuit dat er met opzet verkeerde cijfers zijn gebruikt. Ze willen geen correctie, maar een nieuw milieueffectrapport.
Vakantievluchten vanuit Lelystad
Lelystad moet vakantievluchten van Schiphol gaan overnemen. In eerste instantie gaat het om 10.000 vliegbewegingen tot 2023. ANP