'Een treurig rijtje storingen'
05-04-2013
• leestijd 2 minuten
,,Het begint een treurig rijtje te worden'', zei een woordvoerder van Detailhandel Nederland in reactie op de jongste problemen met het betalingsverkeer in Nederland. ,,Woensdag ING, donderdag SNS en vandaag ING en iDeal.''
'Maatschappelijk belang
'
De belangenbehartiger van winkeliers vindt het de hoogste tijd dat banken de problemen nu serieus aanpakken en oplossen. ,,Het gaat hier om een maatschappelijk belang. iDeal is een belangrijk betaalmiddel online'', aldus de woordvoerder.
De Nederlandse Vereniging van Banken (NVB) wilde vrijdagmiddag nog niet reageren. ,,We houden het natuurlijk wel nauwgezet in de gaten'', aldus een zegsman.
Reactie premier Rutte
Het kabinet volgt de problemen rond internetstoringen in het betalingsverkeer ,,nauwgezet''. Premier Mark Rutte heeft dat vrijdag gezegd tijdens zijn wekelijkse persconferentie. Rutte sprake van ,,een zorgelijke ontwikkeling''. Hij heeft geen aanleiding om te denken dat de storingen komen door cyberaanvallen.
Volgens de premier staat het kabinet in nauw contact met de banken. Hij is ervan overtuigd dat zij hard werken aan een oplossing. Rutte onderstreepte dat de banken verantwoordelijk zijn voor een ,,fatsoenlijk verloop van het betalingsverkeer''. Rutte wilde niet zeggen of er nieuwe regelgeving moet komen om de problemen aan te pakken. Hij wilde dat ook niet uitsluiten. Nadere analyse moet uitwijzen of het nodig is.
De Consumentenbond
Klanten zouden gecompenseerd moeten worden, als zij door een storing geen gebruik kunnen maken van de diensten van hun bank. Dat bepleitte de Consumentenbond vrijdagmiddag, naar aanleiding van een nieuwe storing bij ING en betalingssysteem iDeal.
,,Je kunt het vergelijken met de telecomwereld en de energiemarkt: bij een storing kan de klant geen gebruik maken van de diensten en volgt compensatie'', aldus een woordvoerder van de Consumentenbond. De bond doet een oproep aan de minister van Financiën en de Tweede Kamer om de regeling op poten te zetten. ANP