Logo Kassa
Het consumentenplatform van BNNVARA.

Een prijsverhoging van je (telefoon)abonnement; hoe zit dat?

20-11-2020
  •  
leestijd 3 minuten
  •  
1859 keer bekeken
  •  
telefoon abonnement 1127
Wanneer je een krantenabonnement hebt afgesloten, mag een ondernemer niet zómaar tussentijds de prijs verhogen. Voor een telefoonabonnement, internetabonnement of televisieabonnement gelden echter andere regels. Zo kreeg forumgebruiker RICKTELU te maken met een eenzijdige wijziging van een tweejarig abonnement vanwege inflatie. Hoe werkt dit?
Een ondernemer mag de prijs op een abonnement verhogen wanneer de overheid in een wet of regel zegt dat de prijs hoger wordt. Denk aan een btw-verhoging. In zulke gevallen kun je niet je abonnement opzeggen.

Algemene regels voor prijsverhoging

In andere gevallen mag een ondernemer of bedrijf maar onder drie voorwaarden de prijs verhogen, namelijk:
  • Wanneer het in de voorwaarden stond toen je het abonnement afsloot. Deze voorwaarden moet je toen óók hebben ontvangen;
  • Wanneer de verhoging niet onredelijk is, bijvoorbeeld als je zelf het abonnement mag stopzetten vanwege de prijsverhoging;
  • Wanneer de ondernemer je vooraf op tijd laat weten de prijs te verhogen en per wanneer de nieuwe prijs geldt.
Voldoet de ondernemer niet aan deze drie voorwaarden? Dan mag de prijs niet worden verhoogd. In dat geval kun je contact opnemen met de ondernemer om samen tot een oplossing te komen of, als dit niet lukt, aan de hand van deze voorbeeldbrief van ConsuWijzer een brief of e-mail te schrijven naar de ondernemer.

Prijsverhoging telefoon-, internet- en/of televisieabonnement

Een aanbieder van een telefoon-, internet- en/of televisieabonnement mag niet zomaar de algemene voorwaarden of de prijs van een abonnement aanpassen. De telecomaanbieder hoort zich ook aan de bovenstaande regels te houden. Wanneer het in je contract staat en de aanbieder het abonnement wijzigt, kun je in sommige gevallen het abonnement kosteloos opzeggen, ook al is de looptijd hiervan nog niet voorbij. Dit verschilt wel per aanbieder.

Inflatiecorrectie

Elk jaar stelt het Centraal Bureau voor de Statistiek (CBS) een inflatiecorrectie vast. Dit is een percentage voor prijsverhoging. Het staat aan een aanbieder van een abonnement vrij om deze correctie toe te passen op je abonnement, mits dit duidelijk in de algemene voorwaarden staat.
Weet je niet zeker hoe dit bij jouw aanbieder zit? Lees dan het afgesloten contract nog eens goed na en zoek ook op de website van de desbetreffende aanbieder naar de voorwaarden voor de inflatiecorrectie.

Wijzigen voorwaarden

Niet alleen de prijs, maar ook de voorwaarden van een abonnement kunnen gewijzigd worden. Hiervoor gelden, net als bij de prijswijziging, een aantal plichten. Zo dient de telecomaanbieder je een maand van tevoren te informeren over de wijziging. Ook hoort de aanbieder je zo veel mogelijk persoonlijk te informeren over deze wijziging. Denk hierbij aan een brief, e-mail of sms in plaats van een bericht op de website.
Wanneer de wijziging van de voorwaarden voor jou in het nadeel is, moet de aanbieder je laten weten dat je zonder bijkomende kosten binnen een maand je abonnement kunt opzeggen en waar en hoe dit kan.

Stappenplan bij onterechte inflatiecorrectie

Heeft je telecomaanbieder niet aan de bovenstaande voorwaarden voldaan en kom je er samen niet uit? Dan kun je met het stappenplan van de Consumentenbond je geld terugvragen of naar de geschillencommissie van de Autoriteit Consument en Markt (ACM) stappen.
Bron: ACM, Consumentenbond, ConsuWijzer
Delen:

Praat mee

Onze spelregels.

0/1500 Tekens
Bedankt voor je reactie! De redactie controleert of je bericht voldoet aan de spelregels. Het kan even duren voordat het zichtbaar is.

Altijd op de hoogte blijven van het laatste nieuws?

Meld je snel en gratis aan voor de Kassa nieuwsbrief!