Ruim een derde van de vliegtuigen die Schiphol als vertrekpunt heeft (38 procent), landt minder dan 750 kilometer verderop. Dat heeft Royal HaskoningDHV berekend in opdracht van Greenpeace. Deze organisatie pleit al langer voor afschaffing van korte vluchten.
Vliegtuigen gebruiken tijdens het opstijgen en landen veel brandstof. Dat betekent dat kortere vluchten meer CO2-uitstoot per kilometer opleveren. De onderzoekers keken specifiek naar vluchten tot 750 kilometer omdat een de trein een duurzaam alternatief kan zijn. Maar vaak is die trip duurder.
De meest populaire korteaftandsvlucht is die tussen Schiphol en Londen. Gemiddeld vertrekken er 62 vluchten vanuit Nederland naar de Britse hoofdstad. In 2018 was dat goed voor een totaal van 2,6 miljoen reizigers. Op de tweede plek staat Parijs, met 700.000 passagiers, gevold door Kopenhagen, Manchester en München, met ieder ongeveer een half miljoen passagiers in 2018. ANP
Meld je snel en gratis aan voor de Kassa nieuwsbrief!