Logo Kassa
Het consumentenplatform van BNNVARA. Kassa is er weer op zaterdag 4 januari met de Belbusspecial!

Duizenden euro’s compensatie voor verzekerden met te dure overlijdensrisicopolis

26-01-2019
  •  
leestijd 2 minuten
  •  
89 keer bekeken
  •  
zorgverzekering zorgkosten 930 520
De Rabobank komt klanten die jarenlang teveel premie hebben betaald voor hun overlijdensrisicoverzekering tegemoet door een geldbedrag uit coulance uit te keren. Ook financieel dienstverlener Anac uit Eindhoven bood een klant zo’n coulance-regeling aan. Het gaat om mensen die jarenlang teveel premie hebben betaald omdat ze niet zijn gewaarschuwd voor stevige premiedalingen. Adviseurs zijn dat wettelijk verplicht. 

Anac en Rabobank voorop

Anac en de Rabobank zijn voor zover bekend de eerste financieel dienstverleners die uit coulance een geldbedrag uitkeren aan klanten die hierop een beroep doen naar aanleiding van de Kifid-uitspraak van deze zomer. De klant die deze procedure aanspande, ontvangt 3200 euro aan te veel betaalde premie voor zijn overlijdensrisicoverzekering terug, omdat zijn adviseur hem niet had geïnformeerd over tussentijdse premiedalingen.

Voorbeeldbrief

Kassa besteedde twee uitzendingen aan deze uitspraak. Hierna verscheen een voorbeeldbrief van financieel advocaat Harm Jan Tulp op de website van Kassa waarmee mensen een verzoek om premie-restitutie kunnen doen. Veel adviseurs blijken het klanten bijzonder lastig te maken en gaan niet zonder meer akkoord met hun verzoek.

Klanten worden tegengewerkt

Zo moet een klant van de SNS-bank zelf aantonen dat die in het verleden een polis tegen een lagere premie had kunnen afsluiten. Independer zegt geen zorgplicht te hebben en de Hypotheker wijst het verzoek van een klant af omdat geen nazorg afgesproken zou zijn. ,,Onzin”, zegt Tulp. ,,Die verplichting volgt gewoon uit de wet.”

Onvoldoende dekking vanuit verzekering

Volgens Jurjen Oosterbaan van Bureau Dienstverlening Financiële Ondernemingen heeft de opstelling van de adviseurs er ook mee te maken dat hun beroepsaansprakelijkheidsverzekering onvoldoende dekking geeft. ,,Daardoor hebben zij er belang bij om de boot af te houden”, aldus Oosterbaan. ,,Het zou goed zijn als er een branche brede oplossing komt. De Autoriteit Financiële Markten zou zich hierover moeten uitspreken.” 

Beeldvorming sturen

Zowel de Rabobank als Anac benadrukken opvallend genoeg dat het om een coulance-uitkering gaat in het kader van hun algemene klachten-management. Volgens advocaat financieel recht Harm Jan Tulp doen zij dit om de beeldvorming te sturen en precedentwerking in de rechtspraak te voorkomen.

Ruim driekwart nooit meer wat gehoord

Uit een recente enquête van Kassa bleek dat maar liefst 78 procent van de consumenten nooit meer wat zijn adviseur heeft gehoord na het afsluiten van een financieel product. Het overgrote merendeel van klanten met een overlijdensrisicoverzekering is bovendien niet geïnformeerd over de enorme premiedalingen van hun overlijdensrisicoverzekering (orv) en de mogelijkheid om te besparen door over te sluiten. Sinds 2002 zijn die gedaald met maar liefst 60 procent.
Vanavond meer aandacht voor compensatie voor verzekerden met een te dure overlijdensrisicopolis in de uitzending om 19:05 uur.
Delen:

Praat mee

Onze spelregels.

0/1500 Tekens
Bedankt voor je reactie! De redactie controleert of je bericht voldoet aan de spelregels. Het kan even duren voordat het zichtbaar is.

Altijd op de hoogte blijven van het laatste nieuws?

Meld je snel en gratis aan voor de Kassa nieuwsbrief!

BNNVARA LogoWij zijn voor