Duizenden cv-ketels van Nefit zijn gevaarlijk omdat brand kan ontstaan en er risico is van koolmonoxidevergiftiging. Het gaat om het type Topline dat tussen 2006 en 2009 is geproduceerd, blijkt uit onderzoek van RTL Nieuws, dat met experts en installatiebedrijven sprak. Er waren al eerder problemen met ketels uit de Topline-serie.
Warmtewisselaar
Het euvel zit hem nu in de warmtewisselaar van de cv-ketel, die door de hitte kan vervormen en zeer heet rookgas kan lekken. Ook zou koolmonoxide uit de ketel kunnen ontsnappen. In Nederland zijn ruim 128.000 van de bewuste ketels verkocht. Ook zijn er ruim 50.000 geëxporteerd naar onder meer Duitsland en België.
Nefit zorgt voor vervanging
Als installateurs het probleem met de warmtewisselaars melden bij Nefit zorgt de fabrikant voor vervanging van het onderdeel. Maar volgens RTL Nieuws heeft het bedrijf verzuimd een terugroepactie voor de warmtewisselaars op te zetten en zou het de Nederlandse Voedsel- en Warenautoriteit (NVWA) niet goed hebben geïnformeerd.
Eerdere problemen
Bij eerdere problemen met ketels uit de Topline-serie ging het om de slecht functionerende branders, waardoor eveneens brand kon uitbreken. Dit euvel was in 2009 aan het licht gekomen. Een jaar geleden liet de fabrikant weten installateurs in te schakelen omdat van de 128.000 ketel slechts bij 40.000 het onderdeel was vervangen.
63 meldingen van beschadigde toestellen
In antwoorden aan RTL Nieuws meldt Nefit, dat overigens onderdeel is van Bosch, 63 meldingen te hebben gekregen over smelt- of schroeischade aan de binnenkant van de toestellen. Er zijn acht gevallen bekend van zulk soort schade aan de buitenkant van de apparaten.
Fabrikant Nefit heeft een onafhankelijk onderzoek aangekondigd naar cv-ketels die gevaarlijk zijn.
Geen direct gevaar
Nefit, dat onderdeel uitmaakt van Bosch, erkent dat ,,een deel van de warmtewisselaars bij dit type toestel eerder defect raakt dan zou mogen worden verwacht''. Dat zou echter geen direct gevaar opleveren. ,,Bij een defecte wisselaar kan sprake zijn van een lekkage van rookgassen. In dat geval zullen de rookgassen door de onderdruk binnen de afgesloten ketel blijven en via het rookgasafvoerkanaal naar buiten worden afgevoerd'', stelt Bosch. ANP