Wellicht heb je er weleens over gehoord: ‘dropshipping’. Bedrijven die producten verkopen via internet maken hier soms gebruik van. Wat is het precies? En wat betekent dit voor jou als consument? Kassa zet het voor je op een rij.
Bedrijven die werken middels dropshipping verkopen online producten zonder zelf de desbetreffende producten op voorraad te hebben. Het voordeel van deze manier van handeldrijven is dat een bedrijf geen voorraden hoeft aan te houden. Het werkt dan als volgt: jij als klant plaatst een bestelling. Het bedrijf zet deze bestelling door aan de leverancier, die de bestelling rechtstreeks naar jou stuurt. Je kunt dropshipping als het ware zien als doorverkoop. Het is een legale manier van handel.
Ondanks dat dropshipping op zichzelf niet illegaal is, zijn er ook een hoop malafide dropshippers actief. Volgens de Kamer van Koophandel (KvK) groeit het aantal malafide dropshipping-bedrijven. Dat zijn bedrijven die producten doorverkopen zonder zich aan geldende rechten en plichten te houden. Zo horen consumenten soms niets van een webwinkel zodra ze een product retour willen doen.
Hoewel het voor het bedrijf veel voordelen biedt om via dropshipping te werken, is het voor een consument niet altijd even gunstig. Zo hebben de webwinkels die via deze methode werken vaak zelf geen idee hoe het product dat ze verkopen er in het echt uitziet. Daardoor hebben ze veelal geen inzicht in de kwaliteit van het product.
De Consumentenbond noemt dropshipping een dubieuze praktijk. Volgens de bond is het in potentie ook gevaarlijk. Zo bleek uit onderzoek dat producten uit buitenlandse webshops (buiten de Europese Unie) lang niet altijd veilig zijn. Producten voldoen bijvoorbeeld mogelijk niet aan de Europese regelgeving.
Ook kan de levertijd van een product oplopen door deze manier van handeldrijven. Als consument kun je wellicht verwachten dat een product uit Nederland komt, terwijl de leverancier zijn fabriek in China heeft staan.
Bij Kassa krijgen we van consumenten ook regelmatig vragen over prijsverschillen van verschillende producten. Zo vinden ze via een Nederlandse webwinkel een product die via andere (buitenlandse) websites goedkoper is. Ook dit heeft vaak te maken met dropshipping. Een webwinkel wil zelf namelijk ook iets verdienen aan het (door)verkopen van producten en zal een winstmarge bij de prijs optellen. De kosten die een leverancier aan het bedrijf levert voor inpakken en verzending zullen dus veelal aan jou als klant worden doorgerekend. Hierdoor kunnen er prijsverschillen ontstaan.
Door de prijsverschillen en de lange levertijd voelen consumenten zich vaak voor de gek gehouden. Zo krijgen we bij Kassa regelmatig meldingen van mensen die beklag doen over de kosten voor een product, die via een andere website goedkoper te vinden is. Een voorbeeld: Frank kocht een armband voor zijn vriendin via webshop 1, waarbij de levertijd opliep tot drie weken. Hij wilde de koopovereenkomst ontbinden, maar dit kon volgens de verkoper niet. De zending kon enkel worden geretourneerd. Dezelfde armband vond Frank later op webshop 2. Waar de armband bij webshop 1 nog vijfendertig euro kostte, was de verkoopprijs bij webshop 2 vijf euro. Het is echter niet tegen de regels om producten aan te bieden die ergens anders goedkoper te vinden zijn.
Als je een bestelling plaatst bij een webwinkel, sluit je een overeenkomst met het bedrijf af. Daardoor is de winkel verplicht zich aan de wettelijke retour- en garantieregels te houden. Een verkoper is verplicht informatie te geven over de levertijd, prijs en ook over de garantie. Daarnaast gelden de regels over bedenktijd uit het onderstaande artikel.
Doordat er nu op het internet talloze webshops te vinden zijn, is het als consument steeds lastiger om in te schatten of een webshop wel of niet echt is. Daarom zijn er een aantal dingen waar jij op kunt letten om te garanderen dat je geen miskoop doet. Zo kun je controleren of de website een KvK-nummer heeft. Daarnaast is het belangrijk de retourvoorwaarden voor het plaatsen van een bestelling te controleren. En een belangrijk iets om verder op te letten is of een webshop een keurmerk als ‘Thuiswinkel Waarborg’ heeft. In het onderstaande artikel delen we meer tips om malafide webshops te herkennen.
Als jij liever niet bestelt via een bedrijf dat producten vanuit bijvoorbeeld China laat komen, zul je iets dieper moeten graven. Een webwinkel zal op de website niet altijd aangeven via dropshipping te werken. Daarom is het handig om prijzen te vergelijken. De prijs ligt bij het dropshipping-bedrijf hoger dan bij de leverancier. Ook de productomschrijvingen zijn iets om op te letten. Vaak wordt de omschrijving regelrecht van een andere website overgenomen en/of vertaald. De levertijd bij een product geeft verder een hoop informatie weg. Omdat de webwinkel die het product aanbiedt geen inzicht heeft in de levertijd, zal deze een niet al te duidelijke of langere levertijd op de website vermelden. Bij bedrijven die werken via dropshipping is de verzendtijd vaak later dan bij andere bedrijven.
Daarnaast bestaat er een trucje om te achterhalen waar een product van oorsprong ‘vandaan’ komt en waar het product verder te verkrijgen is. Als je met de rechtermuisknop op de afbeelding bij het product klikt en dan klikt op ‘Afbeelding zoeken via Google’, krijg je een lijst met websites waar dezelfde afbeelding te vinden is. Dan vind je ook gelijk de goedkoopste optie.
Bron: Consumentenbond, KvK, NOS
Meld je snel en gratis aan voor de Kassa nieuwsbrief!