Logo Kassa
Het consumentenplatform van BNNVARA. Kassa is er weer op zaterdag 4 januari met de Belbusspecial!

Dringen om plek door opkomst elektrische auto

07-04-2014
  •  
leestijd 2 minuten
  •  
elektrische_laadpaal_05.jpg
Auto's met een stekker lijken langzaam de brandstofauto's van hun parkeerplek te verdringen. Vooral in het centrum van Amsterdam en Rotterdam is steeds minder parkeerkeus voor bestuurders met een auto die op brandstof rijdt. Er komen meer parkeerplaatsen die zijn gekoppeld aan oplaadpalen en daarmee vergeven zijn aan elektrische en hybride auto's.
Explosieve groei
,,Dat wordt veroorzaakt door de explosieve groei van elektrische- en hybride auto's'', weet Jurjen Helmus, onderzoeker innovatiemanagement aan de Hogeschool Amsterdam. Samen met studenten analyseert hij iedere maand de gegevens van de meer dan 850 oplaadpunten die Amsterdam rijk is. Eén oplaadpaal heeft twee oplaadpunten.
In Rotterdam constateert de gemeente op sommige plekken ook dat de 'gewone auto' wat minder parkeerruimte krijgt. Het elektrisch autorijden nam er afgelopen 1,5 jaar een enorme vlucht. Het aantal oplaadpunten steeg in die periode van 100 naar 800. Amsterdam kende een vergelijkbare explosie in dezelfde periode.
'Geen wildgroei van palen'
Om een wildgroei van laadpalen tegen te gaan, worden nieuwe niet zo maar overal neergezet. ,,Wij kijken heel goed naar waar bezitters van een elektrische- of hybride auto zijn en of daar al meerdere palen in de buurt staan'', zegt een woordvoerder van Amsterdam Elektrisch.
Door die forse toename van elektrisch rijden ontstaan er ook files bij laadpalen, voornamelijk in de centra. ,,Een deel van de tijd staan die auto's wel aan de paal maar niet te laden. In drukke gebieden als Amsterdam-Zuid kan dit een probleem worden'', zegt Helmus. ,,Maar ja, je kunt moeilijk om 4 uur 's nachts je auto gaan verzetten omdat de accu vol is.''
Extra palen
Rotterdam probeert laadfiles te voorkomen door bij erg drukke palen direct een extra paal te plaatsen. Dit jaar wil de gemeente doorgroeien naar 1600 oplaadpunten door heel de stad. In eerste instantie wilde Rotterdam eind 2014 op 1000 oplaadpunten uitkomen. De Rotterdamse milieuwethouder Alexandra van Huffelen: ,,Maar dat is te weinig om de groei van het elektrisch vervoer in de stad bij te benen.''
Elektrisch rijden wordt door de stadsbesturen gepromoot om de luchtkwaliteit in de steden te verbeteren. ANP
Delen:

Praat mee

Onze spelregels.

0/1500 Tekens
Bedankt voor je reactie! De redactie controleert of je bericht voldoet aan de spelregels. Het kan even duren voordat het zichtbaar is.

Altijd op de hoogte blijven van het laatste nieuws?

Meld je snel en gratis aan voor de Kassa nieuwsbrief!

BNNVARA LogoWij zijn voor