Logo Kassa
Het consumentenplatform van BNNVARA.

Driekwart van producten voor kinderen in supermarkt niet verantwoord

01-09-2020
  •  
leestijd 2 minuten
  •  
supermarkt schap 1127

Bijna driekwart van de kinderproducten in Nederlandse supermarkten past niet in een gezond voedingspatroon voor kinderen, stelt UNICEF. In een onderzoek werd gekeken naar de samenstelling en de promotie van producten voor kinderen.

Er werden 2000 kinderproducten uit verschillende productcategorieën in verschillende supermarkten geanalyseerd. Het VN-kinderfonds keek of ze pasten binnen de richtlijnen voor gezonde voeding van het Voedingscentrum. Ook is gekeken naar de promotie van kinderproducten in (online) folders en de marketing op de verpakking. UNICEF stelt dat er veel ruimte voor verbetering is. "Door eerlijker te communiceren over producten en door op te roepen om te stoppen met het gebruik van kindermarketing, maken we het ouders makkelijker om de juiste voedingskeuzes te maken,’ stelt Suzanne Laszlo, directeur van UNICEF. "'Voor veel kinderen is goed gevoed zijn geen dagelijkse realiteit. Ze eten te weinig van wat goed voor ze is en teveel van wat ze niet nodig hebben. Dit maakt ze vatbaar voor bijvoorbeeld diabetes en overgewicht."

Ongezonde kinderproducten

Op de toetjesafdeling treft het fonds geen enkel kinderproduct aan dat binnen de Schijf van Vijf valt. In sommige categorieën, zoals de kinderontbijtgranen, blijken de kinderproducten zelfs minder gezond dan de producten voor volwassenen. In de categorieën meeneemkoeken en een deel van de kinderdranken en het broodbeleg vallen de producten per definitie niet in de Schijf van Vijf. De meeste producten bevatten te veel suikers, verzadigd vet, zout of te weinig vezels. UNICEF hoopt dat het onderzoek supermarkten bewuster maakt van hun invloed op verantwoorde voeding voor kinderen en hun verantwoordelijkheid daarvoor.

Delen:

Praat mee

Onze spelregels.

0/1500 Tekens
Bedankt voor je reactie! De redactie controleert of je bericht voldoet aan de spelregels. Het kan even duren voordat het zichtbaar is.

Altijd op de hoogte blijven van het laatste nieuws?

Meld je snel en gratis aan voor de Kassa nieuwsbrief!