Consumenten moeten gewoon met contant geld kunnen blijven betalen, ook als een winkel de voorkeur geeft aan afrekenen met pinpas. Ook moeten winkels klanten vooraf informeren hoe er in een zaak betaald kan worden. Nu horen klanten dat te vaak pas bij de kassa. Dat stelt De Nederlandsche Bank (DNB) na onderzoek.
De centrale bank liet in de maande april, mei en juni datbureau Locatus onderzoek doen onder 5300 bibliotheken, kroegen, marktkramen, restaurants en winkels. Hierbij werden gegevens genoteerd over hoe klanten geïnformeerd worden over de betaalwijze.
Volgens DNB geeft het merendeel van de zaken geen informatie over hoe een klant er kan betalen. Zo gaan consumenten ervan uit bij winkels zónder betaalinformatie dat er zowel met de pin als contant betaald kan worden. DNB stelt dat het voor een goede werking van het betalingsverkeer belangrijk is dat winkeliers op grote schaal contact geld blijven accepteren.
Bij ruim een kwart van de winkels is er promotiemateriaal aanwezig waarmee pinbetalingen worden gestimuleerd. Denk aan stickers, bordjes, posters bij de winkelgevel, deur of kassa. 15 procent van de winkels geeft de voorkeur aan alleen pinnen. Echter, bij deze winkels mogen consumenten er volgens DNB ook op rekenen dat ze contant kunnen afrekenen.
Bij winkels die nu alleen pinbetalingen accepteren geeft slechts een klein deel van de onderzochte winkels dat aan klanten aan. Het gaat dan met name om apotheken, bibliotheken, en pompstations, maar ook om winkels die onderdeel zijn van een keten. Een derde van de winkels die willen dat klanten gebruikmaken van pinbetaling informeert hun klanten pas als ze al in de winkel of bij de kassa zijn. ANP
Meld je snel en gratis aan voor de Kassa nieuwsbrief!