Niet iedereen is handig met digitaal betalen. Ouderen, mensen met een functiebeperking en laaggeletterden vinden dat het betalingsverkeer er achteruit op is gegaan, schrijft De Nederlandsche Bank (DNB).
Voor bijvoorbeeld ouderen is het lastig dat ze in sommige winkels niet meer contant kunt betalen. Daarnaast zien zij ook het aantal bankkantoren en pinautomaten afnemen.
De komende jaren moet ervoor gezorgd worden dat betalingsdiensten voor grote groepen Nederlanders beschikbaar blijven en niet alleen "voor hen die in grote steden wonen en digitaal vaardig zijn", rapporteert DNB in de Visie op Betalen 2022-2025, een analyse van de trends en ontwikkelingen in de betaalmarkt..
De grootste groep Nederlanders is overigens wel te spreken over het betalingsverkeer. De gemiddelde consument gaf in 2021 een dikke voldoende, meldt DBN. Een kleine onvoldoende wordt gegeven door laagopgeleiden, ouderen, mensen zonder internet en mensen met een handicap zoals bijvoorbeeld doven, blinden of mensen die aan een rolstoel gebonden.
DNB maakt zich zorgen over het afnemend vertrouwen bij die groepen mensen. "We zijn in gesprek met banken en maatschappelijke organisaties om te zorgen dat de toegankelijkheid op peil blijft", geeft directeur monetaire zaken van de centrale bank Olaf Sleijpen aan. Hij verwacht dat een convenant daarover "heel snel" ondertekend kan worden.
Een convenant betekent ook dat banken die zich niet aan de afspraken houden moeilijk aangepakt kunnen worden. Maar DNB voorziet geen problemen. "Er is ook een groep die minder digitaal onderlegd is, maar wel wil betalen voor service. Banken zien daar steeds meer brood in."
bronnen: ANP/DNB
Lees ook dit artikel: Mag een winkel weigeren om contant geld aan te nemen?
Meld je snel en gratis aan voor de Kassa nieuwsbrief!