Logo Kassa
Het consumentenplatform van BNNVARA. Kassa is er weer op zaterdag 4 januari met de Belbusspecial!

DNB: Bankzaken steeds minder toegankelijk voor kwetsbare groepen

22-07-2021
  •  
leestijd 2 minuten
  •  
1836 keer bekeken
  •  
internetbankieren mobiel 1127
Betaaldiensten worden steeds minder goed toegankelijk voor kwetsbare groepen mensen. Dat blijkt uit onderzoek door De Nederlandsche Bank (DNB). Dit lijkt vooral te komen door het sluiten van bankfilialen en de toenemende digitalisering. Steeds meer bankzaken worden online of met apps gedaan. Vooral ouderen en mensen met een beperking of handicap hebben meer moeite met de digitale wereld.
DNB voerde een bereikbaarheidsmonitor uit in opdracht van het Maatschappelijk Overleg Betalingsverkeer (MOB). Daarin werken ouderenorganisaties en de Consumentenbond, maar ook Betaalvereniging Nederland, de Nederlandse Vereniging van Banken en belangenverenigingen als Detailhandel Nederland en MKB-Nederland samen.

Zorgen over dalend tevredenheidscijfer

De gemiddelde consument gaf dit jaar een 7,7 voor de bereikbaarheid van bankzaken. Dat is iets hoger dan de 7,6 van vijf jaar geleden. Toen gaven kwetsbare groepen een 7,5, maar hun oordeel is nu gezakt naar een 7,1. Bij sommige van de kwetsbare groepen is het tevredenheidscijfer zelfs een 6,5. Sinds het toegankelijkheidsonderzoek werd gehouden werden er nooit eerder cijfers onder de 7 gegeven en dat baart het MOB zorgen.
Die afnemende bereikbaarheid leidt ook tot minder zelfstandigheid. Bij sommige groepen zegt ongeveer de helft de bankzaken zonder hulp te kunnen regelen. Bij niet-kwetsbare mensen geeft 89 procent aan alles zelf te doen.

Actieplan

In mei van dit jaar heeft het MOB al een actieplan opgesteld om de negatieve trend te keren. Zo moeten kwetsbare groepen beter worden geïnformeerd over de mogelijkheden die banken bieden om de toegankelijkheid te verbeteren. Ook moeten er bijvoorbeeld lokale servicepunten komen op plekken waar bankkantoren zijn verdwenen en moeten de behoeften van kwetsbare groepen in kaart worden gebracht en daar concrete oplossingen voor worden bedacht. ANP
Delen:

Praat mee

Onze spelregels.

0/1500 Tekens
Bedankt voor je reactie! De redactie controleert of je bericht voldoet aan de spelregels. Het kan even duren voordat het zichtbaar is.

Altijd op de hoogte blijven van het laatste nieuws?

Meld je snel en gratis aan voor de Kassa nieuwsbrief!

BNNVARA LogoWij zijn voor