'Diversiteit nog geen prioriteit bij Nederlandse bedrijven'
17-06-2020
•
leestijd 2 minuten
•
107 keer bekeken
•
Nederlandse bedrijven maken nog niet veel werk van het stimuleren van diversiteit op de werkvloer. Weliswaar leeft er bij personeelsafdelingen wel de wens om meer vrouwen of werknemers met een migratieachtergrond aan te nemen, maar bij een meerderheid wordt daar niet naar gehandeld. Dat stellen adviesbureau Berenschot, uitgeverij Performa en AFAS Software op basis van een enquête onder bijna tweeduizend HR-medewerkers.
66 procent van de respondenten gaf in het onderzoek aan niet actief te sturen op diversiteit. Van deze bedrijven of organisaties zonder actief diversiteitsbeleid geeft meer dan een derde aan dat dit wel zou moeten.
Verscherpt beleid VS
De onderzoeksresultaten staan in contrast met de vele aankondigingen van verscherpt diversiteitsbeleid door grote bedrijven in de Verenigde Staten. Naar aanleiding van de antiracismeprotesten die volgden op de dood van de zwarte Amerikaan George Floyd besloten bedrijven actie te ondernemen.
Sportkledingfabrikant Adidas kondigde aan minimaal 30 procent van al het nieuwe personeel dat in de VS wordt aangenomen zwart of Latijns-Amerikaans is. Techgigant Apple beloofde mer zaken te doen met bedrijven van zwarte ondernemers. Jeansmerk Levi Strauss is van plan een chef voor diversiteit aan te stellen en streeft ernaar een zwart bestuurslid te benoemen, vertelde de topman van het bedrijf aan zakenmagazine Fast Company.
Verschil per sector
Volgens onderzoekers zijn er in Nederland veel verschillen tussen sectoren. Binnen het openbaar bestuur gaf 44 procent van de bedrijven aan actief de diversiteit op de werkvloer te stimuleren en in de industrie en maaksector was dit 15 procent. Overigens zegt dit niks over de daadwerkelijke diversiteit in het personeelsbestand van deze bedrijven. ANP