Het consumentenplatform van BNNVARA. Kassa is er weer op zaterdag 4 januari met de Belbusspecial!
Dit kun je doen om een hoge telefoonrekening te voorkomen!
16-06-2020
•
leestijd 4 minuten
•
1493 keer bekeken
•
Aan het einde van de maand komt de factuur van je telefoonabonnement binnen. Helaas vallen de kosten veel hoger uit dan je had verwacht. Hoe zorg je dat je binnen je vaste kosten blijft? Wij zoeken het voor je uit.
Beperk je data-gebruik
Als je een telefoonbundel hebt met een beperkt aantal MB aan internet, is het slim om zuinig te zijn. Zo kun je het best streamen, internetten en eindeloos scrollen via een wifi-verbinding.
Ook het downloaden van bestanden en apps kost vaak veel MB’s. Vaak kun je via de instellingen van je telefoon, of via apps, instellen dat er alleen automatische downloads plaatsvinden via wifi.
Het instellen van een plafond kan extra kosten voorkomen. Dit kun je vaak zowel via de app van je provider als de website van het telecombedrijf aanvragen. Over het algemeen betaal je hier een kleine bijdrage voor. Als je 80 procent van je tegoed hebt gebruikt, krijg je een automatisch bericht dat je bijna aan je grens zit. Ook krijg je een notificatie als je al je tegoed hebt verbruikt. Als je alles hebt verbruikt, wordt je mobiele netwerk automatisch uitgeschakeld. Mocht je nog wel eens vergeten je mobiele netwerk uit te schakelen als je je bundel hebt verbruikt, is dit een handige methode om extra kosten te voorkomen.
Roaming in het buitenland
Sinds 15 juni 2017 kun je in de Europese Unie bijna overal binnen je eigen bundel kunt sms’en, internetten en bellen. Door middel van roaming maak je in het buitenland verbinding met de verbinding van een andere provider op het moment dat je eigen netwerk niet bereikbaar is. Als je roaming inschakelt gebeurt dat automatisch. Voorheen betaalde je daar extra geld voor, maar dankzij de nieuwe Europese wet- en regelgeving hoeft dit niet meer, uitzonderingen daargelaten. Zo moet je in Noorwegen, Turkije en Zwitserland bijvoorbeeld extra roaming kosten betalen. Dit geldt ook voor Monaco, Andorra en Gibraltar. Sommige landen die niet bij de EU horen, passen soms wel hun regels aan naar EU-standaarden, zodat je ook daar geen extra kosten maakt. Check bij je provider wat de tarieven van de landen zijn.
Let ook op met het gebruik van je telefoon als je in een grensgebied zit. Jouw telefoon kan namelijk zonder dat je het weet verbinding maken met een mast in het land ernaast. En als dat land Turkije of Zwitserland is, moet je waarschijnlijk ineens veel meer betalen. Om dat te voorkomen is het slim om zoveel mogelijk je roaming en data uit te zetten en te kiezen voor wifi-verbinding.
Download apps
Om meer inzicht te krijgen in je verbruik, kun je de app van jouw provider downloaden. Daar kun je je abonnement inzien en staat er duidelijk omschreven hoeveel tegoed je nog voor de rest van de maand over hebt. Daarnaast kun je hier je facturen inzien, eventueel aanvullende MB’s kopen als je door je tegoed heen bent en via de app contact opnemen met de klantenservice van je provider.
Mocht je ook meer inzicht willen in wat je zo al hebt gedaan de afgelopen maand, dan kun je de specificatie van je factuur inzien. Dat kan via jouw app, maar ook online. De nummers die jij hebt gebeld en hoelang je ze aan de lijn hebt gehad, worden hierin uiteengezet. Daarnaast krijg je een overzicht van wanneer en hoeveel MB internet je hebt verbruikt.
Servicenummers bellen of sms’en
Het bellen of sms’en naar servicenummers zoals 0900-lijnen brengen extra kosten met zich mee. Dat begint vaak al met 50 cent per minuut bovenop de gebruikelijke abonnementskosten. Dit kan flink oplopen als je vaak en lang belt met dit soort lijnen. Probeer dat zo veel mogelijk te voorkomen door bijvoorbeeld voor een chatdienst of een andere contactmogelijkheid te kiezen.
Sommige sms-diensten kunnen ook extra kosten opleveren als je regelmatig een sms’je stuurt of ontvangt. Als je je aanmeldt voor een dagelijkse horoscoop via sms, dan betaal je per bericht. Het is slim om je af te melden voor dit soort diensten. Ook eenmalige diensten zoals het stemmen op je favoriete artiest bij een televisieshow kan je een hoge telefoonrekening bezorgen.
Via de app van je provider kun je over het algemeen je instellingen zo aanpassen, dat je niet zomaar een sms’je naar een dergelijke dienst kunt versturen. Op die manier zit je niet zomaar vast aan een sms-dienst waar je helemaal niet op zit te wachten.
Mocht je het vermoeden hebben dat je factuur en je eindbedrag niet helemaal kloppen, kun je een klacht indienen bij jouw provider. Het afhandelen van zo’n klacht kan even duren, dus je doet er goed aan tussentijds de factuur ‘onder protest’ te betalen. Dan geef je bij betaling aan dat je het er niet mee eens bent. Als je het bedrag zonder protest betaalt, kun je er vaak niet meer op terugkomen en er iets aan veranderen. De ConsuWijzer van Autoriteit Consument & Markt legt helder uit hoe je het beste een klacht in kunt dienen en eventueel je recht kunt halen.