Iedere week laten we een dilemma zien waar je als Kassa Groen kijker tegenaan kan lopen. De vraag van deze week: kun je, als je stilstaat, de motor van je auto beter stationair laten draaien of uitzetten?
Dagelijks gaan er duizenden auto's de weg op om te reizen, maar onderweg van A naar B zijn er vele hindernissen. In de file, voor het spoor en ook voor stoplichten staan we nogal eens – korte of langere tijd - stil.
Stationair
Bij stilstaan-met-een-draaiende-motor, het zogenoemde stationair draaien, verbruikt een auto al gauw een halve liter brandstof per uur. Met die verbruikte brandstof van een paar minuten stationair draaien kun je dus al snel een paar honderd meter tot een kilometer rijden. Dat bespaart dus geld. Ook onze planeet heeft last van het stationair draaien, want al die uitlaatgassen vol CO2 verpesten ons klimaat.
Besparen
Sommige mensen denken dat het extra brandstof kost om de motor te starten. Dat is maar nauwelijks het geval. Als je het energieverbruik van de startmotor vergelijkt met het verbruik bij een stationair draaiende motor, kost stationair draaien, al na een wachttijd van langer dan acht seconden, veel méér energie dan de auto uit en aan zetten. Dus al na acht seconden stilstaan bespaar je brandstof en het milieu door de motor uit te zetten.
Omslagpunt
Bij auto's die gebouwd zijn voor 2000, ouder dan veertien jaar dus, kan het omslagpunt iets hoger liggen omdat deze bij de start iets meer benzine gebruiken. Dat is dan ook maar ietsje! Daar loont het om de auto uit te zetten als je langer dan tien seconden stilstaat. Bij de nieuwste auto's kun je kiezen voor een start/stop-systeem. Dit systeem zet de auto zelf uit en aan bij stops. Dan hoef je helemaal niet meer zelf na te denken.
Conclusie
Of je nu moet wachten bij een spoorboom, in de file staat of in de stromende regen je oma oppikt bij het station, al bij langer dan acht seconden stilstaan is het duurzamer om je motor af te zetten! De rust die het uitschakelen van je motor je brengt, krijg je er gratis bij.