Er gaan op dit moment op grote schaal valse e-mails rond namens koeriersdienst DHL. Daarvoor waarschuwen zowel het bedrijf zelf als de Fraudehelpdesk. Een eerste bezorgpoging zou zijn mislukt en je moet je adresgegevens bevestigen voor een nieuwe afspraak. Zo hopen oplichters je rekening te plunderen.
Op Twitter meldt DHL Nederland het volgende: "Open deze niet en klik nergens op. Wij adviseren om deze email door te sturen naar spam.parcel@dhl.com en deze email te verwijderen."
Verschillende mensen melden dat ze de mail vaker dan eens hebben gekregen. "Ik krijg de mail nu om de 15 minuten", "Ik heb er drie doorgestuurd" en "Ik krijg deze mail sinds gisteren om de paar uur", het is een willekeurige greep uit de selectie. Dat zegt wel iets over de schaal waarop deze mail wordt rondgestuurd.
Het artikel gaat verder na onderstaande Tweet.
In de mail staat wat verzonnen informatie over een 'mislukte bezorgpoging'. Om jouw pakket alsnog te ontvangen, kun je via een link in de mail je adresgegevens bevestigen. Vermoedelijk wordt er dan ook gevraagd om verzendkosten te betalen en verwijst deze link naar een nagemaakte betaalpagina.
Het advies is om dat niet te doen en de mail na ontvangst direct te verwijderen.
Er zijn meerdere varianten van deze mail in omloop: sinds vanmorgen is er ook eentje gesignaleerd waarin gesproken wordt over een 'tweede poging' om met je in contact te treden. Zo hopen oplichters de druk op te voeren, is het vermoeden. Maar deze mails kun je gerust negeren: ze zijn niet van DHL.
Bron: DHL / Fraudehelpdesk
Meld je snel en gratis aan voor de Kassa nieuwsbrief!