Logo Kassa
Het consumentenplatform van BNNVARA.

Dekt je annuleringsverzekering 'corona'?

12-03-2020
  •  
leestijd 2 minuten
  •  
804 keer bekeken
  •  
vakantie bootreis veerboot 1127
Door het nieuwe coronavirus vragen veel mensen of ze hun reis kunnen annuleren. "Op zich is het coronavirus geen 'geldige' reden voor annulering bij verzekeraars", stelt Amanda Bulthuis van de financiële vergelijkingssite Geld.nl "Ook niet als er een negatief reisadvies geldt voor het land waar je bent of naar toe gaat", voegt ze eraan toe. 

'Raadpleeg voorwaarden van je verzekering'

"Slechts een enkele verzekeraar, bijvoorbeeld Centraal Beheer, biedt hiervoor dekking. Bij sommige andere verzekeraars krijg je alleen een vergoeding als je een uitgebreide annuleringsverzekering hebt afgesloten vóór 30 januari 2020. Raadpleeg dus altijd de voorwaarden van je eigen verzekeraar."

'Contacteer je reisorganisatie'

Wat kun je doen als je annuleringsverzekering niets vergoed? "Neem dan contact op met je reisorganisatie, touroperator, hotel of vliegmaatschappij", raadt Bulthuis aan. "En overleg met hen wat de mogelijkheden zijn."

Inreis verbod VS

Naar aanleiding van het inreisverbod dat de VS heeft afgekondigd in verband met corona, meldt het ANVR ook: "Er bestaat geen recht om kosteloos te annuleren, omdat dit buiten de invloedssfeer van reisorganisaties valt."
"Er is een kwestie van overmacht en in dat soort situaties moeten beide partijen risico's en kosten delen", aldus Frank Oostdam (ANVR). Hij adviseert om contact op te nemen met de reisorganisatie, om te kijken wat er geregeld kan worden. Te denken valt aan het omboeken van de vlucht naar een andere datum of andere bestemming.

26 Europese landen

Het inreisverbod wordt in de nacht van vrijdag 13 op zaterdag 14 maart van kracht voor de Verenigde Staten. Het geldt voor iedereen die de afgelopen veertien dagen in een van de 26 Europese landen in het Schengengebied was. Voor Amerikaanse burgers geldt de maatregel niet.

Bronnen: Kassa, NOS, ANP
Lees ook dit artikel:
Delen:

Praat mee

Onze spelregels.

Omschrijving *

Typ hier je reactie...


0/1500 Tekens
Bedankt voor je reactie! De redactie controleert of je bericht voldoet aan de spelregels. Het kan even duren voordat het zichtbaar is.

Reacties (1)

Janverbiest
Janverbiest
1 mei 2020 - 17:34
Ik krijg van mijn doorlopende reis en annuleringsverzekering (die ik al jaren heb) een afwijzing waar ik het niet mee eens ben maar ze houden vol. artikel 27.1.10 vermeld in de polisvoorwaarden van de ING verzekering ; nadat u uw reis heeft geboekt en zonder dat u dat bij het boeken kon zien aankomen, of tijdens uw reis, is er in het gebied waar u naartoe zou gaan/bent een besmettelijke ziekte uitgebroken.Er moet sprake zijn van aantoonbare gezondheidsrisico’s voor de reiziger(s) en een negatief reisadvies van Het Ministerie van Buitenlandse Zaken. En deze situatie geldt nog binnen 30 dagen voor vertrek of tijdens uw reis. Wilt u uw reis afbreken, dan vraagt u eerst toestemming aan TravelCare. Wij vergoeden alleen als de reisorganisatie of de vliegtuigmaatschappij geen vergoeding verleent; Ik ben op 3 februari 2020 uit Nederland vertrokken voor mijn overwintering en vrijwilligers werk op Sri Lanka.Op 3 februari 2020 was er GEEN sprake van een negatief reisadvies en ook kon ik niet vermoeden dat dit TIJDENS mijn verblijf het zou gaan worden.Dat werd het dus wel en ook tijdens mijn verblijf kwam het negatieve reisadvies. Ik heb 4 weken opgesloten gezeten in de woning vanwege een complete lockdown in Colombo en kreeg van Ethiad airways te horen dat er voorlopig GEEN vluchten meer vanaf Colombo naar Abi Dahbi zouden plaats vinden. Bij telefonische navraag kreeg ik te horen dat zulks wel mogelijk zou zijn eind mei of begin juni 2020, wat voor mij geen optie was omdat ik naar Nederland terug moest en ook de Nederlandse Ambassade waar ik regelmatig contact mee had gaf mij dat advies. De enigste mogelijkheid om naar Nederland terug te reizen was om een ticket te kopen van Qatar Airways en die koste mij  Euro 802,90. Van Etihad kreeg ik te horen dat aan mij een Voucher wordt verstrekt die ik kan gebruiken bij een boeking in september voor een vlucht VOOR juni 2021. De waarde van die voucher is mij nog niet bekend maar het is natuurlijk vanzelfsprekend dat die waarde(als die bekend is) van de 802,90 euro wordt afgetrokken want dan komen we uit op de werkelijk door mij gemaakte EXTRA kosten. Ik heb tijdens mijn lockdown in Colombo, meerdere keren getracht om travel Care te bereiken echter dat is mij niet gelukt. Ik begrijp dat iedereen die hier mee te maken heeft tijdens deze Corona crisis overspoeld wordt met vragen en verzoeken. De verzekeringsmaatschappij heeft als peildatum 12 maart voor de Corona crisis, nogmaals, mijn reis was op 3 februari 2020 en gezien het vorenstaande ben ik van mening dat de verzekering mijn claim moet aanvaarden. Kunt u mij adviseren in deze? Met vriendelijke groeten. Jan Verbiest.

Altijd op de hoogte blijven van het laatste nieuws?

Meld je snel en gratis aan voor de Kassa nieuwsbrief!

BNNVARA LogoWij zijn voor