De Consumentenbond heeft de samenwerking met Stichting Reclame Code definitief opgezegd. De stichting gaf goedkeuring aan de Reclamecode Online Kansspelen, terwijl de Consumentenbond daar grote bezwaren tegen heeft.
Eerder liet de Consumentenbond al weten de samenwerking op te schorten, vanwege de onwil van de stichting om betere bescherming te bieden aan kwetsbare groepen. In september liet de bond al weten dat het niet te spreken is over de reclames voor online gokken. Ook Kassa heeft uitgebreid aandacht besteed aan de mogelijke risico's van reclames voor online gokken.
De huidige ontwikkelingen vormen de druppel, aldus de directeur, Sandra Molenaar. “De Stichting kende onze bezwaren, maar koos er desondanks voor akkoord te gaan met de code. Blijkbaar weegt het commerciële belang van de gokbranche zwaarder dan het welzijn van consumenten.”
Molenaar geeft daarbij aan dat de Consumentenbond ook op andere vlakken tegen vergelijkbare problemen aanliep, zoals bij de Reclamecode Voedingsmiddelen en de code voor telemarketing. “De balans is weg. En daarmee is samenwerking zinloos. Dat is de pijnlijke conclusie die je moet trekken.”
De Consumentenbond laat weten zich te blijven inzetten om kwetsbare consumenten te beschermen tegen schadelijke gokreclames.
Bron: De Consumentenbond
Meld je snel en gratis aan voor de Kassa nieuwsbrief!