Logo Kassa
Het consumentenplatform van BNNVARA.

De Consumentenbond stopt samenwerking met Stichting Reclame Code

15-12-2021
  •  
leestijd 1 minuten
  •  
912 keer bekeken
  •  
consumentenbond logo nieuwe 1127

De Consumentenbond heeft de samenwerking met Stichting Reclame Code definitief opgezegd. De stichting gaf goedkeuring aan de Reclamecode Online Kansspelen, terwijl de Consumentenbond daar grote bezwaren tegen heeft.

Eerder liet de Consumentenbond al weten de samenwerking op te schorten, vanwege de onwil van de stichting om betere bescherming te bieden aan kwetsbare groepen. In september liet de bond al weten dat het niet te spreken is over de reclames voor online gokken. Ook Kassa heeft uitgebreid aandacht besteed aan de mogelijke risico's van reclames voor online gokken.

“De druppel”

De huidige ontwikkelingen vormen de druppel, aldus de directeur, Sandra Molenaar. “De Stichting kende onze bezwaren, maar koos er desondanks voor akkoord te gaan met de code. Blijkbaar weegt het commerciële belang van de gokbranche zwaarder dan het welzijn van consumenten.”

Ook bij eerdere codes

Molenaar geeft daarbij aan dat de Consumentenbond ook op andere vlakken tegen vergelijkbare problemen aanliep, zoals bij de Reclamecode Voedingsmiddelen en de code voor telemarketing. “De balans is weg. En daarmee is samenwerking zinloos. Dat is de pijnlijke conclusie die je moet trekken.”

Consumentenbond blijft zich inspannen

De Consumentenbond laat weten zich te blijven inzetten om kwetsbare consumenten te beschermen tegen schadelijke gokreclames.

Bron: De Consumentenbond

Delen:

Praat mee

Onze spelregels.

0/1500 Tekens
Bedankt voor je reactie! De redactie controleert of je bericht voldoet aan de spelregels. Het kan even duren voordat het zichtbaar is.

Altijd op de hoogte blijven van het laatste nieuws?

Meld je snel en gratis aan voor de Kassa nieuwsbrief!