De Belbus: digitaal fotolijstje zonder beeld
05-05-2007
• leestijd 2 minuten
Eef Kraaykamp koopt via Marktplaats een digitaal fotolijstje met garantiebewijs. De mensen waar Eef het Samsung fotolijstje van koopt, hadden het gekregen: het zat in een kerstpakket. Eef pakt het lijstje na aankoop weer in, zodat zijn dochters het apparaat cadeau kunnen doen voor zijn verjaardag. Het fotolijstje wordt op een veilige plaats bewaard en een maand later krijgt Eef een mooi cadeau voor zijn verjaardag. Of toch niet…
Eef is in eerste instantie erg blij met het digitale fotolijstje. Totdat het cadeau er na een half uur mee op houdt. Het apparaat toont zwart beeld en is niet meer aan de praat te krijgen. Eef stuurt het lijstje ter reparatie op naar Samsung. Twee weken later krijgt hij een vreemde rekening. De reparatie kost Eef 279 euro! Als reden geeft Samsung het ontbreken van een aankoopbon. Maar achterop de fotolijst staat de productiedatum van december 2006, genoeg bewijs voor recht op garantie. Toch blijft Samsung volhouden dat er toch echt een kassabon ontbreekt.
Advocate Patty Bartels zegt dat Samsung het digitale fotolijstje moet vervangen of herstellen. Het fotolijstje komt uit een kerstpakket, en dus is er geen sprake van een kassabon. Maar aan de andere kant bestaat er geen contractuele relatie tussen Samsung en Eef. In de voorwaarden op de website van Samsung wordt nergens gesproken over een kassabon. Tijd dus voor een bezoekje aan de elektronicagigant.
Samsung zegt gehandeld te hebben zoals zij dit altijd doen. “We vragen namelijk altijd naar de kassabon, maar we gaan het nu wel oplossen voor meneer, want dit is niet zoals het hoort”, aldus Samsung. Het probleem voor Samsung was de onbekende aankoopdatum. Advocate Patty Bartels benadrukt dat dit toch duidelijk op het lijstje zelf staat. Samsung beaamt dat er niet goed is gekeken naar deze zaak. Gelukkig krijgt Eef gewoon een nieuw digitaal fotolijstje van Samsung!