E-mailadressen, telefoonnummers en namen van bijna 800.000 klanten van de Nederlandse Spoorwegen (NS) zijn mogelijk op straat komen te liggen als gevolg van een datalek. Het vervoersbedrijf werkt samen met marktonderzoeker Blauw, en bij een softwareleverancier van dat bedrijf hebben buitenstaanders toegang gekregen tot persoonlijke data. Daarvoor waarschuwt NS.
Het gaat om gegevens van mensen die ooit hebben meegedaan aan een klanttevredenheidsonderzoek, zo werd verder toegelicht.
"Afhankelijk van het onderzoek waaraan de klant heeft deelgenomen kan het gaan om persoonsgegevens zoals namen, e-mailadressen en telefoonnummers. Het gaat niet om financiële gegevens of wachtwoorden", meldt NS.
De spoorwegmaatschappij vraagt klanten extra op te letten voor signalen van phishing. Dat is – bij de meeste Kassa-volgers welbekend – een vorm van oplichting waarbij criminelen zich in e-mails, sms'jes of WhatsApp-berichten voordoen als iemand anders om wachtwoorden of andere gevoelige informatie buit te maken. Dat kan bijvoorbeeld door een e-mail uit naam van een bedrijf te sturen.
Marktonderzoeker Blauw vernam vorige week vrijdag dat een onbevoegde toegang had tot het netwerk van de softwareleverancier. Maandag bevestigde deze leverancier dat er daadwerkelijk gegevens waren gestolen, schrijft de marktonderzoeker op zijn website.
Het bedrijf onderzoekt nog welke gegevens zijn gestolen of bekeken door onbevoegden. NS en Blauw hebben allebei een melding gedaan bij de Autoriteit Persoonsgegevens. ANP
Meld je snel en gratis aan voor de Kassa nieuwsbrief!