In 2017 besteedde Kassa aandacht aan de grote verschillen in kosten van gehandicaptenvoorzieningen. Jiska Stad-Ogier, van Wij Staan Op!, zet zich in voor de verbetering van de positie van mensen met een beperking in de samenleving. Ze kwam bij ons langs om te praten over de problematiek rond gehandicaptenparkeerkaarten, ook bekend als GPK's. Nu wordt de GPKapp gelanceerd, waarmee de parkeeractiesgedigitaliseerd kunnen worden.
Veel gehandicapten, voor wie de auto een belangrijk onderdeel is van hun vrijheid, vragen een GPK aan bij de gemeente. Soms dienen ze dit verzoek in combinatie met een gehandicaptenparkeerplaats (GPP) in. Bij de eerste aanvraag moet vooraf een medische keuring plaatsvinden. Daarom onderzocht Kassa in de uitzending op 25 februari 2017 bij de 25 grootste gemeenten in Nederland wat je per gemeente betaalt aan parkeervoorzieningen.
De verschillen in kosten bleken niet mis
. Tussen de duurste gemeente (Eindhoven) en de goedkoopste gemeente (Ede) zit een verschil van meer dan 550 euro.
In de studio reageerde Jiska Stad-Ogier, die zich inzet voor de verbetering van de positie van mensen met een beperking in de samenleving.
Problemen met GPK-papieren
Na uitzending is Jiska Stad-Ogier, die vanuit Wij Staan Op! ruimte kreeg om de verschillen in parkeerregels aan te kaarten, in contact gekomen met het Centraal InkoopBureau (CIB). Dit bureau is sinds 2001 verantwoordelijk voor de distributie van de GPK-papieren. CIB zag dat er gemakkelijk met de kaarten te frauderen valt. Ook vernam het CIB dat gebruikers van de kaart vaak problemen ervoeren met de leesbaarheid ervan, omdat nummers soms niet goed zichtbaar waren. Dit kwam bijvoorbeeld door het omwaaien bij het dichtdoen an de autodeur of doordat de het nummer onder de zwarte rand van een autoruit verdwijnt. Mensen kregen hier ook nog eens boetes voor. De kaart is dus niet bepaald gebruiksvriendelijk.
GPKapp
Sindsdien zijn CIB en Wij Staan Op! de samenwerking aangegaan. Het resultaat? De GPKapp! De app is makkelijk in gebruik voor GPK-houders en gaat tegelijkertijd fraude tegen. Met de app kunnen kentekens flexibel gekoppeld worden aan GPK's. Daardoor kan, net als in reguliere parkeerapps, per parkeeractie een kenteken worden gekozen, zodat gebruikers net zo flexibel zijn als met de papieren kaart.