Crédit Agricole stopt helemaal met doorlopende kredieten
13-02-2020
•
leestijd 2 minuten
•
179 keer bekeken
•
De Nederlandse tak van Crédit Agricole stopt helemaal met doorlopende kredieten. Dat laat de bank weten in reactie op vragen van Kassa. Crédit Agricole is één van de grootste aanbieders van consumentenkredieten in Nederland. Het gaat waarschijnlijk om tienduizenden en mogelijk honderdduizenden leningen. De maatregel van de bank valt samen met een gedwongen compensatieplan voor mogelijk honderdduizenden klanten die een veel te hoge rente betaalden voor hun doorlopende krediet.
De Franse bank is in Nederland actief met merknamen als Interbank, De Nederlandse Voorschotbank en Ribank. Al sinds augustus vorig jaar bieden de Nederlandse dochterondernemingen geen nieuwe doorlopende kredieten meer aan. Nu stelt Crédit Agricole per 1 mei ook de doorlopende kredieten van alle bestaande klanten op te zeggen. De openstaande schuld hoeft niet ineens te worden terugbetaald. Klanten zullen maandelijks blijven aflossen, maar de opnamemogelijkheid wordt geblokkeerd. Om hoeveel kredieten het precies gaat wordt niet gemeld. Maar uit documenten voor financiële producten van Crédit Agricole blijkt dat het vermoedelijk om tienduizenden en mogelijk honderdduizenden doorlopende kredieten gaat.
Onrust
Rob Goedhart van Stichting Geldbelangen begeleidt verschillende klanten die door de bank zijn gedupeerd met te hoge rentes. Hij is bang dat het besluit van Crédit Agricole voor onrust gaat zorgen bij klanten van de bank en af gaat leiden van het compensatieplan waar gedupeerden actief op moeten reageren. De compensatie gaat ook gelden voor klanten die hun krediet al hebben afgelost. Zij weten mogelijk niet dat zij ook in aanmerking voor een vergoeding komen.
Crédit Agricole geeft in haar jaarverslag over 2018 aan dat ze door recente uitspraken van het Klachteninstituut Financiële Dienstverlening (Kifid) en aanwijzingen van de Autoriteit Financiële Markten verplicht is een compensatieplan te starten. Volgens het Kifid rekende de bank namelijk te hoge rentes op doorlopende kredieten. Crédit Agricole wil in reactie op vragen van Kassa niet vertellen hoeveel mensen recht hebben op compensatie. Ook reageert de bank niet op de vraag hoeveel de compensatie in totaal gaat kosten. Maar in het jaarverslag staat dat er 90 miljoen euro voor is gereserveerd. De kosten voor de compensatie kunnen anders uitpakken, afhankelijk van hoeveel mensen zich daarvoor melden. Per 10 procent klanten scheelt dat naar schatting 22 miljoen euro.
Afwachten
De precieze invulling van het compensatieplan is nog onduidelijk. Klanten worden daar per brief en met advertenties over geïnformeerd. Het is ook nog niet bekend wanneer het van start gaat. Voor gedupeerde klanten is het nu dus nog even afwachten. Mochten klanten vragen hebben, dan kunnen zij daarvoor terecht bij een speciaal telefoonnummer van de bank of hun tussenpersoon.
Zaterdag besteedt Kassa uitgebreid aandacht aan de problemen met doorlopende kredieten van Crédit Agricole om 19:05 op NPO1.