In de studio van Kassa brengt redacteur Frank updates over eerder behandelde onderwerpen en bespreekt hij wat er deze week speelde in de mailbox, op het forum en/of onze sociale media. Deze week: de compensatieregeling van Crédit Agricole, het aanschaffen van mondkapjes en de vraag of contact geld geweigerd mag worden.
Crédit Agricole start met compensatie
Crédit Agricole, één van Nederlands grootste kredietaanbieders, gaat vanaf vandaag beginnen met de compensatie voor haar klanten. Dit naar aanleiding van de uitspraken van het Klachteninstituut Financiële Dienstverlening (Kifid) in januari 2019 en februari jongstleden.
Klanten die in aanmerking komen voor deze regeling zouden nu (snel) een brief moeten krijgen van de bank. Er is onder meer een speciale website opgezet voor het hele compensatieproces.
Vanaf 1 juni is iedereen die gebruik maakt van het openbaar vervoer verplicht om een mondkapje te dragen. Na dit nieuws is er opnieuw een run ontstaan op mondkapjes, die bij veel bouwmarkten en drogisterijen reeds niet meer verkrijgbaar zijn.
Sinds de coronacrisis ontvangt Kassa geregeld klachten over de lange levertijden (of zelfs het niet ontvangen) van corona-gerelateerde producten als mondkapjes en thermometers, die worden besteld via webwinkels. Een paar tips voor als je online bestelt:
- Check altijd of een website een keurmerk heeft en ga dat ook na bij
het keurmerk zelf, soms worden deze onrechtmatig gebruikt. Enkele
bekende namen zijn Thuiswinkel Waarborg en Webshop Keurmerk.
- Voordat je betaalt is het ook goed om te kijken of het keurmerk die de webshop hanteert bij de Geschillencommissie is
aangesloten. Mocht je problemen ondervinden met de webshop, kun je in
het geval van bovengenoemde keurmerken aankloppen bij deze commissie.
- Als je klaar bent om af te rekenen, kies dan voor een veilig
betaalmiddel. Hoewel veel mensen gebruikmaken van iDeal, is het veiliger
om via Afterpay of PayPal te betalen. Bij AfterPay betaal je pas als je
je bestelling binnen hebt en PayPal geeft je aankoopbescherming. Als je
het pakketje niet ontvangt, krijg je via iDeal niet je geld terug.
Uit een peiling onder ruim 400 mensen in onze Insta Stories blijkt dat 33% van onze volgers overweegt zelf mondkapjes te gaan maken. Meer informatie over hoe je dat kunt doen (en nog enkele tips over veilig online bestellen), vind je hier.
Contant betalen
Steeds meer winkels openen hun deuren weer en vanaf maandag gaan onder meer kappers en nagelsalons weer open. Dit betekent dat er ook in het openbare leven weer meer geldtransacties zullen plaatsvinden.
Consumenten worden dringend opgeroepen zoveel mogelijk met pin te betalen, maar op ons forum Vraag & Beantwoord ontvingen we de vraag of een winkelier contant geld ook echt mag weigeren. Mensen met een beperkt budget of beginnende dementie krijgen immers vaak het advies om hun betalingen contact te verrichten.
Gijs Boudewijn van Betaalvereniging Nederland zegt daarover: “Strikt genomen mag een winkelier in Nederland contant geld weigeren. Maar tegelijk vinden we ook dat consumenten zélf moeten kunnen bepalen hoe ze betalen. In de coronacrisis begrijpen we allemaal dat de winkelier het liefst heeft dat de consument pint en wel contactloos. Consumenten die toch contant willen betalen, die moeten bankbiljetten op de toonbank leggen en handcontact met de caissière vermijden.”
Deze kijkersvraag kwam ook aan bod in de negende aflevering van Kassa's online serie ‘Mi Kassa es su Kassa’.
WhatsApp-fraude
Tot slot wil Kassa waarschuwen voor fraudeurs die in deze coronatijd via WhatsApp hun slaatje proberen te slaan. Op de redactie komen regelmatig mails binnen van consumenten die via de berichtendienst worden opgelicht, maar de Fraudehelpdesk ontving in april maar liefst ruim duizend meldingen van WhatsApp-fraude.
De oplichters doen zich voor als een familielid of goede bekende. Hij of zij begint een verhaal over een nieuw telefoonnummer en het verzoek om (met spoed) financieel bij te springen. De Fraudehelpdesk waarschuwt al langere tijd voor deze geraffineerde oplichterstruc.
De totaalschade van de meldingen die – alleen in april al – bij de helpdesk zijn binnengekomen, is ruim een kwart miljoen euro. Wees gewaarschuwd dus!