Volgens het Centraal Bureau voor de Statistiek (CBS) is het consumentenvertrouwen in Nederland flink onderuit gegaan in de afgelopen maand. Consumenten zijn minder positief over zowel het algemene economische klimaat als de eigen financiën.
Het CBS meet de waarden met een puntensysteem. Voor de maan november kwam dat uit op min 19. Een maand eerder was dat nog min-tien. Een forse daling dus, waarmee het consumentenvertrouwen op hetzelfde punt staat als februari van dit jaar – toen was er sprake van een volledige lockdown.
Het viel al op dat het vertrouwen in een daling terecht is gekomen vanwege de gestegen brandstof- en gasprijzen. De stijging van de prijzen drukte toen al op de koopbereidheid van consumenten, meldt het CBS.
Sindsdien is de koopbereidheid nog verder gedaald. Opvallend is dat consumenten bij de laatste peiling ook negatiever waren over het algemene economische beeld; zowel van de afgelopen twaalf maanden, maar ook over de komende twaalf maanden. Dit blijkt uit het onderzoek.
Volgens het CBS is de stemming nog niet zo somber als aan het begin van de coronapandemie. In mei vorig jaar lag de score zelfs op min 31. Volgens het CBS bereikte het consumentenvertrouwen de hoogste stand ooit in januari 2000. Toen was de score plus 36. ANP
Meld je snel en gratis aan voor de Kassa nieuwsbrief!