Logo Kassa
Het consumentenplatform van BNNVARA.

Consumentenbond: winkeliers misleiden consument met adviesprijzen

10-07-2023
  •  
leestijd 2 minuten
  •  
9910 keer bekeken
  •  
sale aanbieding

Aanbiedingen waarbij consumenten op het verkeerde been worden gezet, kan je zien als misleiding. De strengere wetgeving rondom misleiding zou deze aanbiedingen moeten tegengaan, maar de Consumentenbond meldt dat dit nog niet genoeg is om de consument te beschermen. 'Verkopers hebben een sluipweg gevonden via zogenaamde adviesprijzen', aldus de Consumentenbond.

Kort voor een aanbieding wordt de prijs verhoogt om vervolgens te verlagen

Sinds 1 januari 2023 gelden er strengere regels voor aanbiedingen. Bij een van-voor korting moet de van-prijs de laagste prijs zijn die de verkoper 30 dagen voorafgaand aan de aanbieding heeft gebruikt. De prijs kort voor een aanbieding even verhogen en vervolgens weer verlagen, kan zo niet meer. De wet geldt echter niet voor adviesprijzen. En juist die worden veelvuldig ingezet om het voordeel groter te laten lijken. Sandra Molenaar, directeur Consumentenbond: ‘Een winkelier kan bijvoorbeeld zijn prijs verhogen van €400 naar €500, en toch adverteren met 50% korting. Want als de adviesprijs €1000 is, mag dat. De winkelier overtreedt de wet dan niet. Daar gaat dus iets mis.’

Onderzoek laat zien dat er nog steeds sprake is van misleiding

De Consumentenbond hield 3 maanden lang de prijzen bij van 100 grote webwinkels en 20 drogisterijen en supermarkten. Hoewel er minder nepaanbiedingen zijn, zagen onderzoekers veel advertenties met doorgestreepte adviesprijzen. Zo adverteren wasmiddelenproducenten Henkel (Witte Reus en Fleuril) en Unilever (Robijn, Dove, Sun) met kortingen op Bol.com tot 70%. Daarbij ‘vergeten’ ze te melden dat de kortingen gerelateerd zijn aan extreem hoge adviesprijzen, die zij zelf bepalen, en nooit gerekend worden. Coolblue laat zijn aanbieding voor een Samsung tv (van €699 voor €649) mooier lijken door er een doorgestreepte adviesprijs van €799 erbij te zetten. En Kruidvat adverteerde met de airco Nedis 7000 BTU: adviesprijs €374,99, nu voor €189,99. Maar op de site van de aircofabrikant stond als adviesprijs €179,99. Volgens Kruidvat betrof het prijsfouten van de fabrikant, die hij naderhand heeft gecorrigeerd.

Consumentenbond pleit voor aanscherping van de wet 

Sandra Molenaar, directeur Consumentenbond: ‘Schermen met adviesprijzen is je reinste onzin. Die prijzen worden vrijwel nooit gerekend en zijn ook niet relevant voor consumenten. In 2024 wordt de wet geëvalueerd. De Consumentenbond pleit voor aanscherping van de wet en een einde aan het adverteren met adviesprijzen en ‘elders’ prijzen. Zodat consumenten nog beter beschermd worden tegen schijnvoordeel. ANP

Delen:

Praat mee

Onze spelregels.

Omschrijving *

Typ hier je reactie...


0/1500 Tekens
Bedankt voor je reactie! De redactie controleert of je bericht voldoet aan de spelregels. Het kan even duren voordat het zichtbaar is.

Reacties (4)

Willian2018
Willian2018
10 jul. 2023 - 18:20
Alles is geoorloofd als het om centen gaat. Dat is helaas de bittere realiteit waar we nu in leven. Fatsoen is ver te zoeken in de huidige kapitalistische graai- en weggooimaatschappij.
Jeey
Jeey
10 jul. 2023 - 18:19
Iedereen weet dat het plaatje van een hamburger mooier wordt gemaakt dan de werkelijkheid. Dit valt ook niet onder oplichting. Zo ook met adviesprijzen. Hier geldt: a fool and his money are easily parted. Bij online bedrijven word je aan alle kanten beschermd... Behalve bij echte oplichting door dropshippers die de wet negeren. Wanneer ik bijvoorbeeld bij Kruidvat of Coolblue iets koop, en me dan weer bedenk, zijn alle kosten voor het betreffende bedrijf. Jij je geld terug zij de kosten. Maar daar staat niemand bij stil.
Miela
Miela
10 jul. 2023 - 17:17
Ik vraag me af waarom politiek Den Haag en de Consumentenbond niet of nauwelijks reageert op de deze wanpraktijken en dat er geen maatregelen nemen? Het is te belachelijk voor woorden dat een pak toiletpapier bijna 10 euro kost! Het is een vd eerste levensbehoeften mbt hygiene!!! Voorheen kostte het het tussen de 4 en 5 euro voor 20 rollen 4-laags!! NU kost het 9,00 euro voor 16 rollen en slechts 2 laags!!!! Je hebt er meer van nodig om je kont af te vegen bovendien wordt de diameter van de rollen steeds groter, we worden aan alle kanten belazerd!!! Dit onder toeziend oog van de heel Nederland!!! Niemand doet wat, "ja alles wordt duurder", hoor je steeds zeggen, maar er gebeurt geen moer!!! Hoe moet de minima met een paar kinderen rondkomen als ze alleen al per maand 100 euro aan toiletpapier kwijt zijn?? Misleidende reclames daar erger ik me ook dood aan en die "per ongeluk express" verkeerde-, hogere bedragen op je kassabon!! Mensen vraag altijd je bon en kijk deze na!! Heus je bespaart een hoop geld!! Kaas 2 halen, 1 betalen, nou bullshit! ze hebben de prijzen eerst flink verhoogd en zo is het me veel producten!!! Een stuk kaas van kleine 400 gram kostte 10,- euro!!! Pure belazerij!! Vraag me af of de nieuwe politieke leden hier wat aan doen??
1 Reactie
JannyBoe
JannyBoe11 jul. 2023 - 6:37
Dit bericht en dit onderzoek komen nu juist van de Consumentenbond.
adriaan2
adriaan2
10 jul. 2023 - 13:46
Ook het leuke is de leuze: Van ..... voor...... Maar dan is eerst de prijs verhoogd en zg goedkoper terwijl dat de gewone prijs was/is. Ook misleidend is "prijzen variëren van ..... tot "' terwijl er geen muurscanner meer is in veel winkels om te checken welke van 3 of 4 de prijs is. Handscanner zou uitkomst kunnen brengen maar ik prefereer het eerst even in de winkel te checken.

Altijd op de hoogte blijven van het laatste nieuws?

Meld je snel en gratis aan voor de Kassa nieuwsbrief!

BNNVARA LogoWij zijn voor