Logo Kassa
Het consumentenplatform van BNNVARA. Kassa is er weer op zaterdag 4 januari met de Belbusspecial!

Consumentenbond wil Transavia horen over vele annuleringen

11-06-2020
  •  
leestijd 2 minuten
  •  
79 keer bekeken
  •  
transavia vliegtuig 1127
De Consumentenbond wil snel met Transavia in gesprek over de manier waarop het bedrijf omgaat met passagiersrechten bij geannuleerde vluchten. Sinds Transavia op 4 juni weer begon met vliegen, klagen consumenten dat hun net geboekte vlucht binnen enkele dagen, soms zelfs al binnen 24 uur, weer wordt geannuleerd.
Passagiers kunnen vaak niet omboeken of alleen als ze (fors) bijbetalen. Dat is in strijd met de Europese verordening 261/2004, stelt de Consumentenbond. Die heeft daarom de Transavia-directie per brief uitgenodigd om in gesprek te gaan, vanwege de vele klachten.

'Wet is glashelder'

Sandra Molenaar, directeur Consumentenbond: "Transavia blijft de wet overtreden. Terwijl die wet op zichzelf toch glashelder is: als een luchtvaartmaatschappij een vlucht annuleert of ingrijpend wijzigt, dan hebben passagiers recht op informatie, bijstand én keuze uit alternatieven. En die alternatieven zijn, naast een voucher: geld terug of kosteloos omboeken. Daar is geen woord Spaans bij."

Mogelijk oneerlijke handelspraktijk

De Consumentenbond heeft aanwijzingen dat Transavia vluchten annuleert, maar de ticketverkoop voor die vluchten niet direct staakt. Dat  zou een oneerlijke handelspraktijk kunnen zijn. Consumenten betalen dan voor een dienst waarvan bij de koop al vaststaat dat die niet geleverd kan worden.

Klachten over slechte bereikbaarheid

Ook krijgt de Consumentenbond klachten over de bereikbaarheid van de luchtvaartmaatschappij. Per telefoon komen consumenten er niet doorheen en Transavia beantwoordt geen vragen meer per e-mail. Bij het contactformulier staat dat passagiers over drie maanden een reactie kunnen verwachten. Ook via Whatsapp werpt Transavia volgens de bond drempels op: het leest alleen berichten die tijdens kantoortijden worden gestuurd. Ook via dat medium is de wachttijd onacceptabel lang, vindt de Consumentenbond.
De Consumentenbond wil uiterlijk op woensdag 17 juni in gesprek met Transavia.
Delen:

Praat mee

Onze spelregels.

0/1500 Tekens
Bedankt voor je reactie! De redactie controleert of je bericht voldoet aan de spelregels. Het kan even duren voordat het zichtbaar is.

Altijd op de hoogte blijven van het laatste nieuws?

Meld je snel en gratis aan voor de Kassa nieuwsbrief!

BNNVARA LogoWij zijn voor