Logo Kassa
Het consumentenplatform van BNNVARA. Kassa is er weer op zaterdag 4 januari met de Belbusspecial!

Consumentenbond: leeftijdsdiscriminatie autoverzekering moet stoppen

02-07-2020
  •  
leestijd 2 minuten
  •  
409 keer bekeken
  •  
rijden930x520
Er moet een einde komen aan de leeftijdstoeslagen die autoverzekeraars rekenen voor jonge en oudere bestuurders. De Consumentenbond heeft een brief gestuurd aan het Verbond van Verzekeraars. Jongeren betalen soms tot wel zes keer meer premie dan een gemiddelde bestuurder. Ouderen worden ook benadeeld door leeftijdstoeslagen. In januari besteedde Kassa ook al aandacht aan de leeftijdstoeslagen voor ouderen.

De bond vergeleek de gemiddelde premies voor mensen jonger dan 26 met die van een 35-jarige bestuurder, beiden zonder schadevrije jaren. Daaruit komt naar voren dat 18-jarige verzekerden tot maar liefst 742 procent meer betalen voor een WA-autoverzekering. Bij een allrisk autoverzekering (volledig cascodekking) lopen de leeftijdstoeslagen op tot 425 procent.

Dubbel de pineut

Jongeren zijn al dubbel de pineut voordat ze de weg opgaan, vindt de Consumentenbond. Jongeren hebben geen schadevrije jaren opgebouwd, die de hoogte van de premies beïnvloeden, en ze moeten daarnaast ook een flinke toeslag betalen. De bond zegt dat verzekeraars niet transparant genoeg zijn en dat bij een premieverhoging vaak niet duidelijk waarom deze omhoog gaat.

Tekst gaat verder onder de video.

Ouderen

Naast jongeren zijn ook ouderen bij de meeste verzekeraars slecht af. Hoewel ouderen wel kunnen profiteren van de opbouw van schadevrije jaren, wordt het 'goede gedrag' volgens de bond al snel teniet gaan door de leeftijdstoeslag. Vanaf 75 jaar loopt de premie vooral bij WA-autoverzekeringen snel op. 85-jarigen betalen vaak het dubbele van de premie van een 35-jarige. Hema, ANWB, ING, ASR, Unigarant, SNS en Inshared rekenen gemiddelde de hoogste leeftijdstoeslagen. Ongeveer een derde van de autoverzekeraars accepteert überhaupt geen nieuwe klanten boven een bepaalde leeftijd. Die leeftijdsgrens begint soms al bij 69 jaar.

Volgens de bond blijkt uit cijfers van het Verbond van Verzekeraars dat de kans op schade pas toeneemt vanaf 75 jaar. Sommige verzekeraars rekenen al een toeslag vanaf 65 jaar. Bij bestuurders van bijvoorbeeld 63 en 68 jaar is de schadekans zelf lager dan bij alle andere leeftijdsgroepen.

"Ingrijpen is lastig"

Ingrijpen is lastig, vindt het Verbond van Verzekeraars. Een woordvoerder zegt "dat we in Nederland juist afgerekend willen worden op ons eigen rijgedrag." Er zijn daarnaast al verzekeringen die premiehoogtes kunnen beïnvloeden, zoals het 'pas as you drive'-systeem. Dit wordt aangeboden door onder andere ANWB en FBTO, waarbij het rijgedrag maandelijks de hoogte van de premie bepaalt. Aan de transparantie van de verzekeraars kan het Verbond niets aan doen, omdat het om concurrentiegevoelige informatie gaat.
Bron: Consumentenbond/ANP
Delen:

Praat mee

Onze spelregels.

0/1500 Tekens
Bedankt voor je reactie! De redactie controleert of je bericht voldoet aan de spelregels. Het kan even duren voordat het zichtbaar is.

Altijd op de hoogte blijven van het laatste nieuws?

Meld je snel en gratis aan voor de Kassa nieuwsbrief!

BNNVARA LogoWij zijn voor