Klanten worden door webwinkels soms gelokt met populaire producten die vervolgens helemaal niet leverbaar zijn. Dat zegt de Consumentenbond, die aanhoudende klachten hierover krijgt.
De Consumentenbond bestelde 22 apparten bij zeven webwinkels waarvan het vermoeden bestond dat de producten niet leverbaar waren omdat de product erg gewild zijn. Uiteindelijk bleken maar slechts twee leverbaar te zijn. De bond zegt dat winkels vaak een ander model leveren, zelfs zonder bericht hierover.
Sandra Molenaar, directeur van de Consumenbond, noemt het "pure misleiding". Het keurmerk Thuis Waarborg, waar een aantal overtreders bij zijn aangesloten, gaat ook niet vrijuit, laat Molenaar weten. "We hebben het keurmerk geïnformeerd, maar dat reageert laconiek. Terwijl het de winkels zou moeten aanspreken en zorgen dat ze zich aan de regels houden. Dat gebeurt niet."
Thuiswinkel.org, de organisatie achter het keurmerk, laat weten dat er geen klachten zijn binnengekomen. Directeur Marlene ten Ham van de brancheorganisatie wijst erop dat het niet per se een klachtwaardige situatie is als mensen een nieuwer model krijgen dan ze eigenlijk hadden besteld. Wel erkent ze dat het misleidend is als webwinkels verkeerde informatie verstrekken over de voorraad. Daar gaat Thuiswinkel.org achteraan, aldus Ten Ham. Verder laat Ten Ham weten dat consumenten het recht hebben de koopovereenkomst te ontbinden als een besteld product niet meer leverbaar is
Onlangs klaagde de Consumentenbond ook over webwinkels die consumenten te laat of te weinig geld terugbetalen. De bond deed hier ook onderzoek naar.
Bron: Consumentenbond/ANP
Meld je snel en gratis aan voor de Kassa nieuwsbrief!