Het consumentenplatform van BNNVARA. Kassa is er weer op zaterdag 4 januari met de Belbusspecial!
Consumentenbond: Webwinkels misleiden consumenten met kortingen op adviesprijzen
29-03-2021
•
leestijd 2 minuten
•
252 keer bekeken
•
De Consumentenbond zegt dat een aantal grote webwinkels, zoals Coolblue en Bol.com, consumenten misleidt met korting op te hoge adviesprijzen. De bond deed onderzoek naar de prijzen van 250 webshops. Dertig webwinkels gebruiken adviesprijzen. Dat is toegestaan, maar dan moet de webwinkel wel de laatste adviesprijs van de fabrikanten hanteren. Dit was niet altijd het geval.
De onderzoekers vonden bij twaalf van de dertig webwinkels afwijkende adviesprijzen. Bij zeven webshops, waaronder de twee grootste Nederlandse webwinkels, zouden er structureel te hoge adviesprijzen gebruikt worden. De Consumentenbond vond zonder veel moeite ten minste tien adviesprijzen die hoger en soms lager waren dan de adviesprijs van de fabrikant.
Een voorbeeld: bij Bol.com kun je een Sony-televisie voor 899 euro kopen. Volgens de site zou de adviesprijs 1399 euro zijn en is dat dus een voordeel van 36 procent. Maar de werkelijke adviesprijs was 1000 euro, zegt de Consumentenbond. Dat is een korting van 10 procent.
"Geen sprake van misleiding"
Sandra Molenaar, directeur van de Consumentenbond, ziet graag dat webwinkels geen adviesprijzen meer hanteert. "De
adviesprijs is alleen bedoeld als een inschatting van de fabrikant
hoeveel een consument voor een product overheeft. Meer niet. Dus stop
met het gebruik ervan in de winkel, want dat werkt misleiding in de
hand."
Er is geen sprake van misleiding, vindt Bol.com. "Webwinkels
bedenken geen adviesprijzen, merken en producenten bepalen dat op basis
van wat zij denken dat hun artikel waard is", reageert het bedrijf.
Bol.com doet er naar eigen zeggen alles aan om correcte en actuele
adviesprijzen aan klanten te tonen. Leveranciers kunnen zelf de door de
producent aangegeven adviesprijs aan bol.com doorgeven. Maar de snelheid
waarmee de adviesprijs wordt geupdatet in het systeem kan volgens de
webwinkel sterk verschillen per leverancier.
Vergissing
De Consumentenbond deed afgelopen jaren al vaker onderzoek naar de
manier waarop webwinkels met adviesprijzen omgingen. Toen werden
vergelijkbare bevindingen gedaan. In een reactie lieten de meeste
winkels destijds weten dat het om een vergissing ging. Ze zouden de
prijzen van een oude of verkeerde lijst hebben overgenomen. Ook zeiden
ze periodiek nieuwe adviesprijzen van de fabrikanten te ontvangen, maar
komen ze er niet aan toe om de prijzen op hun website aan te passen. ANP