Consumentenbond waarschuwt: betaal niets aan Oddie.nl
06-01-2017
•
leestijd 2 minuten
•
199 keer bekeken
•
De Consumentenbond waarschuwt klanten die telefonisch zijn benaderd door Oddie.nl. De bond wijst erop dat consumenten niet hoeven te betalen voor een overeenkomst die ze niet hebben gesloten.
Telefonische abonnementen
De Consumentenbond krijgt vele klachten binnen over Oddie.nl. De organisatie zou mensen telefonisch benaderen met de vraag of zij een abonnement willen nemen op de dienst. Dit betreft een abonnement van 99 euro per jaar, waarmee je geld terugkrijgt op bepaalde aankopen.
Onduidelijkheid
De telefoongesprekken zijn volgens de klagende consumenten vaak onduidelijk. Zo snappen mensen niet waar het nu precies over gaat en krijgen ze nooit de ‘welkomstmail’, waar meer informatie in zou staan. Als de consument van het abonnement af wilt, blijkt dit volgens Oddie.nl onmogelijk te zijn.
Geen handtekening, geen overeenkomst
Volgens de Consumentenbond is wat Oddie.nl beweert onzin. Sterker nog, de overeenkomst is volgens de bond ongeldig, omdat er geen handtekening is gezet door de klant. Dit is bij telefonische verkoop wettelijk verplicht.
'Gemengde overeenkomst'
Oddie.nl beweert dat de handtekening niet nodig is, omdat ze een 'gemengde overeenkomst' met de klant aangaan. Naast de dienst zou er ook een product worden geleverd in de vorm van een usb-stick. De Consumentenbond wijst erop dat er met een product een bedenktijd van twee weken hoort, die pas ingaat op het moment dat het product in ontvangst is genomen. Ook is een usb-stick ondergeschikt als product voor een gemengde overeenkomst.
Niet betalen
De Consumentenbond adviseert dat zolang er niets op papier staat, klanten niet verplicht zijn tot betaling, zelfs niet als Oddie.nl begint aan te dringen. Al betaalde termijnen zijn lastig terug te vorderen. Afb.: Oddie
Op ons
forum
zijn er ook vragen gesteld over Oddie.nl.