Er moeten heldere regels komen voor het gebruik van claims als 'puur' en 'natuurlijk' op voedseletiketten, vindt de Consumentenbond. Ze stelt dat de termen te pas en te onpas gebruikt worden, terwijl veel consumenten ze serieus nemen.
Van veel producten die je in de supermarkt kunt kopen wordt beweerd dat ze puur natuur zijn. Volgens de Consumentenbond is het lang niet altijd het geval. "We kwamen termen als ‘natuurlijk’ en ‘puur’ tegen op producten die niet bepaald gezond zijn", zegt directeur Sandra Molenaar. "Vol bewerkte ingrediënten. Zoals ranja, cola, sausmix, koek, suikerklontjes, winegums, chips en ravioli."
Misleiding op de loer
Er zouden daarom regels moeten komen die duidelijk maken waar natuurlijk voedsel aan moet voldoen. "Omdat niet is vastgelegd hoe fabrikanten die claims ‘puur’ en ‘natuurlijk’ mogen gebruiken, geven ze er allemaal hun eigen draai aan, zegt Molenaar. "Daardoor staat de deur wagenwijd open voor misleiding."
Veel consumenten associëren de producten met gezond. De Consumentenbond constateert na onderzoek dat ruim de helft van hen 'natuurlijk' niet vindt passen bij een product dat in de fabriek bewerkt is. Driekwart van de consumenten verwacht heldere regels voor deze termen.
Europese regels
In Frankrijk, Groot-Brittanië en Ierland zijn er al regels gemaakt voor het gebruik van deze termen. De Consumentenbond hoopt dat er in Brussel Europese regels gemaakt zullen worden die onterecht gebruik verbieden. 'In afwachting daarvan zou de Nederlandse overheid richtlijnen moeten opstellen', schrijft de bond in een persbericht. De bond meldt ook dat enkele fabrikanten al toegezegd hebben dat ze hun verpakking aan gaan passen.