Logo Kassa
Het consumentenplatform van BNNVARA.

Consumentenbond vraagt om coulance klanten sportschool

25-03-2020
  •  
leestijd 2 minuten
  •  
528 keer bekeken
  •  
sportschool 1127
Wie lid is van een sportschool die dicht is vanwege corona heeft juridisch gezien recht op compensatie. Maar consumenten moeten ook redelijk zijn en doen er goed aan het alternatieve aanbod van hun sportschool af te wachten, stelt de Consumentenbond. Mogelijk is er een acceptabel alternatief, aldus een woordvoerder. De Consumentenbond krijgt veel vragen over sportschoolabonnementen, nu die scholen tot zeker 6 april dicht zijn.

Wisselende maatregelen sportscholen

Onder meer Fit For Free & SportCity hebben de sportschoolabonnementen al bevroren. Dit geldt niet voor The Bootcamp Club, die zegt dat dit een financiële last is die de organisatie niet kan dragen en dat daarom de abonnementen door blijven lopen. "Als mensen niet willen dat het abonnement doorloopt, of ze willen compensatie, dan zal het bedrijf dit gewoon moeten betalen", reageert de Consumentenbond. Basic-Fit onderzoekt nog verschillende mogelijkheden om gedupeerde klanten te compenseren. Uiterlijk in de eerste week van april krijgen clubleden hier uitsluitsel over van Basic-Fit.

'Wacht aanbod af'

" Juridisch gezien hebben mensen recht op compensatie voor de periode dat ze niet kunnen sporten. Maar je kunt je afvragen of je, in deze situatie en gezien de financiële consequenties, ook direct van dat recht gebruik moet maken, al ligt de uiteindelijke keuze bij de consument. Nog niet alle sportscholen hebben hun leden een alternatief geboden en het is wel zo eerlijk om dat af te wachten", zegt de woordvoerder van de Consumentenbond.
"Compensatie kan bestaan uit teruggave van het gehele abonnementsbedrag of een deel daarvan. Bedrijven kunnen ook korting geven op de volgende periode", aldus de zegsman van de Consumentenbond. "Waar we normaal opkomen voor het belang van de consument, roepen we nu op tot coulance. Ga nou niet massaal geld terugvragen, maar wacht de alternatieven af en wees redelijk."

ACM: 'Kijk wat redelijk is'

Ook de Autoriteit Consument & Markt (ACM) wijst houders van sportschoolabonnementen erop dat ze recht hebben op compensatie of dat ze wettelijk niet verplicht zijn te betalen. "Maar let op: een beroep op deze mogelijkheden kan in deze situatie onredelijk zijn", stelt de ACM. "Sommige bedrijven bieden vouchers, inhaalmogelijkheden of online lessen aan ter compensatie. Het kan redelijk en verstandig zijn om die te accepteren." ANP
Delen:

Praat mee

Onze spelregels.

0/1500 Tekens
Bedankt voor je reactie! De redactie controleert of je bericht voldoet aan de spelregels. Het kan even duren voordat het zichtbaar is.

Altijd op de hoogte blijven van het laatste nieuws?

Meld je snel en gratis aan voor de Kassa nieuwsbrief!