Consumentenbond: verzekeraars niet transparant over provisies
06-07-2018
• leestijd 1 minuten
Schadeverzekeraars zijn vaak niet open over hoeveel provisie hun tussenpersonen krijgen. Dat meldt de Consumentenbond na onderzoek, waaruit ook blijkt dat de provisie kan oplopen tot ruim een kwart van de premie.
'Tijd voor wettelijke regels'
Bij onder meer autoverzekeringen, inboedel- en opstalverzekeringen, rechtsbijstand- en reisverzekeringen wordt de provisie die tussenpersonen via de verkoop van verzekeringen ontvangen, verwerkt in de premie. Bemiddelaars moeten desgevraagd inzicht geven in de provisie, maar consumenten vragen er niet naar, zegt de bond. Uit zichzelf komt de markt ook niet in beweging, wijst het onderzoek volgens directeur van de Consumentenbond Bart Combée uit. Daarom wordt het in zijn ogen tijd voor wettelijke regels om bemiddelaars te verplichten klanten actief te informeren.
Onduidelijkheid over provisie in premie
De Consumentenbond vroeg aan verzekeraars hoeveel provisie in de premie is verwerkt, maar Nationale-Nederlanden, ZLM, Reaal/Vivat en Unigarant gaven geen percentages. Bovemij, Bruns ten Brink (SAA) en Lancyr reageerden niet. Uit informatie van verzekeraars die wel over de brug kwamen, blijkt dat de provisie varieert van 10 tot ruim 25 procent. ANP