Toch merkt de Consumentenbond ook complimenten op, bijvoorbeeld voor vakantieparken die geld terugbetalen in plaats van een voucher te verstrekken, voor goede bereikbaarheid van een reisaanbieder en voor de mogelijkheid om kosteloos om te boeken.
Klachten over losse vliegtickets betreffen vooral de trage terugbetaling bij annulering van de vlucht door de luchtvaartmaatschappij. Vooral consumenten die boekten via ticketwebsites zijn de dupe, stelt de Consumentenbond. Klanten geven aan dat ze hun geld of voucher niet of veel te laat ontvangen. Ook over de bereikbaarheid van de ticketwebsites zijn veel consumenten niet te spreken.
"De klachten laten duidelijk zien dat consumenten die rechtstreeks boeken bij een luchtvaartmaatschappij vaker en sneller hun geld of voucher ontvangen", meent Sandra Molenaar, directeur van de Consumentenbond. "We vermoeden dat airlines eerder hun eigen klanten terugbetalen dan dat ze bemiddelaars compenseren. We gaan hierover in gesprek met de sector en de betrokken toezichthouders."
Veel vakanties en reizen zijn sinds de coronacrisis omgeboekt of geannuleerd. Daarbij houden reisorganisaties, zoals luchtvaartmaatschappijen, vakantieparken en boekingswebsites, zich volgens de Consumentenbond niet altijd aan de regels. Soms wachten consumenten al drie maanden of langer op een regeling. Daarom riep de bond in december het meldpunt in leven.
Meld je snel en gratis aan voor de Kassa nieuwsbrief!