Logo Kassa
Het consumentenplatform van BNNVARA. Kassa is er weer op zaterdag 4 januari met de Belbusspecial!

Consumentenbond: Veel energieleveranciers slecht bereikbaar voor klanten

12-01-2023
  •  
leestijd 2 minuten
  •  
2345 keer bekeken
  •  
bellen_slider

Meer dan de helft van de energieleveranciers is niet goed bereikbaar voor klanten, blijkt uit een onderzoek van de Consumentenbond onder 32 van de bedrijven. Zo hebben ze geen telefonische klantenservice of is er geen e-mailadres waar klanten hun vragen naartoe kunnen sturen. Daardoor heerst er “onrust onder consumenten omdat ze hun vragen niet kwijt kunnen bij hun leverancier.”

De Consumentenbond wijst erop dat de regels sinds mei vorig jaar zijn aangescherpt voor bedrijven. "Die moeten op een duidelijke en begrijpelijke manier op zijn minst een e-mailadres en telefoonnummer bieden aan hun klanten."

Ontbrekend e-mailadres of telefoonnummer op websites

Veertien van de bekeken energiebedrijven hadden geen e-mailadres voor klanten en bij vier ontbrak een telefoonnummer. Nog eens twee bedrijven gaven alleen een telefoonnummer als daar via de chatbot om gevraagd werd. "Dat is te onduidelijk."

Sommige leveranciers bieden in plaats van een e-mailadres de mogelijkheid om een vraag te stellen via een contactformulier. Sandra Molenaar, directeur van de Consumentenbond, vindt dat onvoldoende. 

“Als je een vraag via zo'n formulier stuurt, heb je vaak geen bewijs dat je het hebt verstuurd en wanneer. Bovendien is het bij veel contactformulieren niet mogelijk om bijlages mee te sturen.”

“Consumenten melden dat ze vragen niet kwijt kunnen bij leveranciers”

Het onderzoek werd uitgevoerd naar aanleiding van "een klachtenstroom" van consumenten. "Er heerst veel onrust onder consumenten door de steeds wisselende en hoge energieprijzen en het prijsplafond voor energie. Dat roept vragen op, maar consumenten melden ons dat ze die niet kwijt kunnen bij hun leverancier", aldus Molenaar. 

Energieleveranciers worden opgeroepen hun contactmogelijkheden te verruimen en "alsnog aan de wettelijke eisen te voldoen". ANP

Delen:

Praat mee

Onze spelregels.

0/1500 Tekens
Bedankt voor je reactie! De redactie controleert of je bericht voldoet aan de spelregels. Het kan even duren voordat het zichtbaar is.

Altijd op de hoogte blijven van het laatste nieuws?

Meld je snel en gratis aan voor de Kassa nieuwsbrief!

BNNVARA LogoWij zijn voor