Als het gaat om het wijzigen of annuleren van vliegtickets noemt de Consumentenbond luchtvaartmaatschappij Transavia een stuk minder flexibel dan andere maatschappijen. De bond onderzocht hoe soepel vijftien Europese luchtvaartmaatschappijen zich hierbij opstellen.
Sinds corona zijn de meeste luchtvaartmaatschappijen juist flexibeler geworden, stelt de bond. Consumenten kunnen bijvoorbeeld bij Air France en KLM tot aan de dag van vertrek hun ticket kosteloos omboeken of annuleren. Dan kunnen ze hun geld ook terugvragen.
Ook de meeste prijsvechters stellen zich volgens de bond flexibel op. "Bij Pegasus kunnen klanten tot 2 uur voor vertrek hun reis nog gratis wijzigen door van het ticket een zogenoemd open ticket te maken. Het ticket staat dan ‘on hold‘ en de reiziger geeft pas later een nieuwe reisdatum door. Bij Eurowings kunnen klanten zelfs tot 40 minuten voor vertrek hun reis nog uitstellen, onbeperkt, zonder extra kosten."
Transavia bungelt onderaan als het gaat om flexibiliteit, aangezien het 35 euro per persoon per reis rekent voor een wijziging. Wel kunnen reizigers bij het boeken van hun vlucht voor 9 euro per ticket kiezen voor flexibele voorwaarden, maar de aanbieder blijft volgens de Consumentenbond minder ruimhartig dan andere maatschappijen. Zo moeten de route en het reisgezelschap gelijk blijven en moet minimaal 48 uur voor vertrek de reis gewijzigd worden.
"Dus consumenten die vlak voor de (terug-)vlucht positief testen op corona, zijn te laat om nog kosteloos te wijzigen", aldus de Consumentenbond. "En ze krijgen geen geld terug als ze hun vlucht annuleren."
Transavia geeft in een reactie aan dat het kiest voor een lage basisprijs. Klanten kunnen daarbij kiezen voor extra flexibiliteit waar zij dat nodig achten. Verder zegt het de kosten voor het omboeken al te hebben verlaagd.
Meld je snel en gratis aan voor de Kassa nieuwsbrief!