Dat het tarief dat stekkerautogebruikers betalen voor een laadpaal kan verschillen per stad is niets nieuws, maar uit onderzoek van de Consumentenbond blijkt dat dit binnen dezelfde stad, en soms zelfs binnen dezelfde straat, enorm verschilt. De Consumentenbond pleit voor meer transparantie, zodat consumenten de laadprijzen kunnen vergelijken en weten waar ze aan toe zijn.
De Consumentenbond peilde de laadtarieven in alle Nederlandse steden. In Amsterdam verschilt het tarief binnen sommige straten €0,09 per kWh, in Maastricht €0,17 en in Hoofddorp zelfs €0,28, op een stukje van 200 meter. Dat scheelt €14 op een laadsessie van 50 kWh. Ook tussen steden lopen de tarieven enorm uiteen. In goedkope steden zoals Amsterdam, Den Haag en Nijmegen is het openbare laadtarief gemiddeld €0,33 per kWh. In dure steden zoals Almere en Haarlem betalen consumenten gemiddeld €0,61.
Exploitanten van laadpalen zijn wettelijk verplicht om transparant te zijn over hun prijzen, via een sticker of een QR-code op de laadpaal. Sandra Molenaar, directeur Consumentenbond: "Wij checkten tientallen palen, maar QR-codes blijken lang niet altijd te werken. Je komt niet uit bij de tarieven, of je moet je eerst registreren. Dat is omslachtig. Wij vinden dat het laadtarief per kWh direct zichtbaar moet zijn op de laadpaal. Op een sticker of een display."
In tientallen steden is maar één aanbieder actief. Molenaar: "Wij roepen gemeentes op scherp aan te besteden en bij voorkeur meerdere aanbieders toe te laten die kunnen concurreren. En als er maar één aanbieder is, zou de gemeente in ieder geval het prijsniveau moeten bewaken."
Bron: De Consumentenbond
Thema's:
Meld je snel en gratis aan voor de Kassa nieuwsbrief!