Logo Kassa
Het consumentenplatform van BNNVARA. Kassa is er weer op zaterdag 4 januari met de Belbusspecial!

Consumentenbond: prijs bij supermarktkassa vaak anders dan op het schap

24-10-2020
  •  
leestijd 2 minuten
  •  
1245 keer bekeken
  •  

Het lijkt zo simpel; de prijs op het schap in de winkel is ook de prijs die je aan de kassa moet betalen. Maar bij supermarkten gaat dit vaak fout. Erg vaak, blijkt uit een steekproef van de Consumentenbond die deze week wordt gepubliceerd in de Consumentengids. Van 1 op de 8 artikelen komt de prijs die wordt afgerekend niet overeen met de prijs op het schap. Bij Jumbo en Albert Heijn gaat het met maar liefst 22 procent van de gevallen het vaakst fout. 

De prijs aan de kassa kan hoger of lager zijn: soms gaat het om enkele euro’s, vaak om een paar cent. Het grootste prijsverschil werd in de steekproef ontdekt bij een fles wijn in een vestiging van Albert Heijn. Die was aan de kassa maar liefst 6 euro duurder. Kassa kwam zelf een grillset met mes en vork tegen die 10 euro was afgeprijsd, maar bij het afrekenen werd gewoon het volle pond gevraagd. Gemiddeld blijkt de klant in de steekproef aan de kassa duurder uit dan wanneer de prijs op het schap betaald zou worden.  

Steekproef

Voor de steekproef ging de Consumentenbond langs bij 28 supermarktvestigingen en kocht daar 25 willekeurige producten. Wel werd er gekeken naar de plek waar de artikelen stonden in de winkel, 10 in reguliere schappen, 5 op de versafdelingen en 10 op opvallende plekken, zoals kopstellingen of aanbiedingsmanden.  

Prijsverschillen structureel probleem

Volgens de Consumentenbond is de mate waarin het fout blijkt te gaan zorgelijk en gaat het om een structureel probleem. Ook zijn er vraagtekens bij een gebruikelijke verklaring voor de fouten vanuit de branche. Het zou zelden voorkomen, maar de prijsverschillen kunnen volgens supermarkten ontstaan als de prijs wel in het kassasysteem is aangepast, maar het niet direct lukt om de prijskaartjes in de winkel aan te passen. Dat wekt de suggestie dat het om een beperkt en kortdurend probleem gaat.  
Maar de Consumentenbond ontdekte dat de prijswijzigingen gemiddeld 144 dagen waren geweest voordat de fout werd ontdekt in de steekproef. Kassa kwam precies dezelfde fles wijn anderhalve maand na de Consumentenbond in dezelfde Albert Heijn weer tegen, met precies dezelfde prijsfout.

Tip voor consumenten: let goed op aan de kassa

Het is dus van groot belang dat je in de supermarkt goed oplet aan de kassa. Het lijkt erop dat het meestal mis kan gaan bij aanbiedingen. Een tip voor consumenten: als het kan, pak dan een scanner in de winkel. Dan zie je direct of de prijs klopt. En als de prijs aan de kassa hoger is, dan heb je recht op de schapsprijs. Want die prijs kan volgens de Consumentenbond belangrijk geweest zijn in jouw overweging om het product te kopen.  
Hieronder lees je de reacties van supermarkten op dit onderwerp.
Delen:

Praat mee

Onze spelregels.

0/1500 Tekens
Bedankt voor je reactie! De redactie controleert of je bericht voldoet aan de spelregels. Het kan even duren voordat het zichtbaar is.

Altijd op de hoogte blijven van het laatste nieuws?

Meld je snel en gratis aan voor de Kassa nieuwsbrief!

BNNVARA LogoWij zijn voor