Consumentenbond: overname C1000 niet nadelig
24-11-2011
• leestijd 1 minuten
Voor zover de Consumentenbond nu kan beoordelen is de overname van C1000 door Jumbo niet slecht voor de klant. ,,Maar wij blijven het monitoren. Er moet voldoende keuzevrijheid overblijven qua prijzen en winkels'', liet een woordvoerster van de bond donderdag weten.
,,Consumenten mogen hier natuurlijk niet de dupe van worden'', zei ze. De nieuwe combinatie heeft een marktaandeel van circa 23 procent.
Verschillende meningen
Specialisten in de supermarktbranche denken verschillend over de gevolgen van de overname voor de prijzen van artikelen. Supermarktdeskundige Paul Moers zei eerder al dat de Nederlandse supermarktprijzen de laagste zijn in Europa.
Prijsdruk
,,Ik voorzie zelfs meer prijsdruk, want Albert Heijn zal het marktaandeel dat het de afgelopen jaren heeft teruggewonnen, niet prijs willen geven'', aldus Moers. Gerard Rutte voorziet dat de markt gaat stabiliseren en dat van prijsverlagingen geen sprake zal zijn. ,,Ik denk dat ze eerder omhooggaan.''
ANP